Z akce pro pár tisíc nadšenců vyrostl Hip Hop Kemp v jednu z největších žánrových přehlídek na světě. Americká televize CNN jej před deseti lety zařadila dokonce mezi 50 nejlepších. Teď se pořadatelé ocitli ve vážných finančních potížích.
„Neděláme věci napůl. Děláme věci naplno nebo vůbec. Festival Hip Hop Kemp má jméno, historii, tradici a tvář. Má po osmnácti letech přijít o koule? Polovičatou lokální šarádu dělat nechceme a nebudeme,“ napsali ještě letos v červenci s tím, že akci přesouvají na 18. až 20. srpna 2022.
To podle informací na webu i Facebookovém profilu festivalu stále platí, podle informací ekonomického serveru Newstream ovšem Radek Maliník, tedy majitel a jednatel firmy Festivalpark Production, jež Hip Hop Kemp pořádá, podal návrh na zahájení insolvenčního řízení a soud mu vyhověl.
Podle citovaného návrhu na insolvenci se společnost ocitla v kritické finanční kondici, když po odložení dvou ročníků nebyla schopna splácet finanční závazky z minulých let.
Newstream uvádí dluh 1,17 milionu korun vůči Ochrannému svazu autorskému a 666 tisíc vůči agentuře Go Agency, která zajišťovala technického vybavení. Obě částky byly vymáhaný exekucí, vedle nich má firma desítky dalších závazků, jež dohromady přesahují nižší jednotky milionů.
„Vzhledem k opatřením vlády a extrémně nejisté situaci, se navrhovatel rozhodl festivaly v letní sezoně 2020 nekonat, neboť by byl nucen vyplácet zálohy interpretům bez jakékoliv záruky a prodávat vstupenky v předprodeji na sezónu, která dle tehdejších odhadů vůbec neměla proběhnout, či jen v omezené míře,“ cituje Newstream návrh na insolvenci.
Nad budoucností Hip Hop Kempu se tak vznášejí otazníky. Festival přitom od svého založení v roce 2002 vyrostl v prestižní a mezinárodně respektovanou akci, na níž zahrály hvězdy jako Kendrick Lamar, Yelawolf, Odd Future, Mos Def, kapela Roots a další. Vzestup Hip Hop Kempu a jeho význam pro rozvoj subkultury zachycuje i aktuální seriál Rap Story.
V potížích se festival ocitnul už před pandemií. V roce 2019 si Maliník stěžoval na problémy s „hradeckou radnicí, nepřejícími lidmi, okolnostmi v areálu i s policií.“ Ta několik ročníků po sobě podrobovala přísným vstupním kontrolám všechny návštěvníky, kteří na festival mířili.
„Dříve k nám jezdilo 12 plných autobusů z ciziny, letos přijel jediný. Náhodně vybraní lidé seděli 40 minut na asfaltu, museli se cítit hrozně, zatímco policie si je vychutnávala,“ popisoval Maliník pro iDnes.cz obstrukce, které už tehdy vedly k rozhodnutí tradiční místo konání opustit a poohlédnout se po jiném. K tomu ale vzhledem k pandemii už nedošlo.
Areál hradeckého Festivalparku letos koupila společnost Ameba Production, která stojí za festivalem Rock for People. V průběhu následujících deseti let má v plánu do místa investovat stovky milionů korun a přeměnit jej v multifunkční areál s celoročním, nejen hudebním provozem.
Připomeňte si podcast Headliner CZ s novým provozovatelem Festivalparku.