Eventová agentura NSHT se po covidové pauze navrátila do pražských klubů s akcí, která svým rozsahem připomínala spíš festival. Motivem večera se stala neotřelá elektronika v živé koncertní formě, která překračuje žánrové bariéry. Událost na venkovním pódiu před Crossem odstartoval David Beránek alias uchOff svými příběhy vyprávěnými hudbou. V duu s Martinem Jarošem hráli dlouhé eposy postavené na okouzlujících smyčkách a gradující atmosféře a navodily příjemnou atmosféru. Dvojice z Jablonného nad Orlicí jménem Mezi patry klid si tady zase odbyla koncertní premiéru. V tvorbě Šimona a Matouše se promíchává spousta vlivů a vjemů, od obskurního electropopu přes poetický alternativní rap až po synťáky poháněnou abstrakci, které na kráse přidávají samply pražské hromadné dopravy a smějících se dětí. Mezi patry klid patří k velkým překvapením a třebaže jejich vystoupení ještě není po všech stránkách úplně vyladěné, naživo byste si je v létě neměli nechat ujít.
To stejné platí pro zpěvačku, která se na české scéně pohybuje už od počátku 90. let. O to větší respekt a obdiv si zaslouží, že se Lenka Dusilová na svém loňském albu Řeka posunula do experimentální polohy, které vdechl život producent Ondra Mikula alias Aid Kid. Deska, na níž se střetl art pop s fragmenty folklóru a elektronickými plochami, hudebnici vysloužila rovnou tři Ceny Anděl. Těší mě, že i v rámci živé prezentace nového materiálu se Dusilová rozhodla spojit s Aid Kidem, který letos o svém talentu přesvědčil i na sólové nahrávce Collection.
Je pozoruhodné, do jaké míry funguje hlas Lenky Dusilové jako něžný průvodce, který vás při poslechu chytne za ruku a vezme na pouť světem Mikulových ambientních kulis. Výtečně působila třeba výpravná písnička Panenka Maria: Sádrové lepidlo, do níž se napříč pětiminutovou stopáži pomalu ponořujete hlouběji a hlouběji. Aspekt nekonečných gradací, které nikdy tak úplně nepřerostou a než se nadějete, začne hrát další skladba, naživo fungoval velmi intenzivně a publikum nechával v neustálém očekávání.
Večer nadobro vygradoval a přerostl do taneční show s nástupem původem brněnského producenta a DJ Leoše Horta aka HRTL. Příjemně zhypnotizovaný dav propadl pulsující elektronice s nakopnutým svižným beatem, kterou loni HRTL představil i na albu Hotspot. To vydal na kazetě u španělského labelu Synth Vicious a v Holešovicích znovu prokázal svou obsesi v syntezátorech v čele s charakteristickými moduláry s barevnými kabely. Prvky breakcore nebo chiptune elektroniky v kombinaci s technem a dalšími subžánry v Hortově provedení naživo fungují zaručeně, zvlášť když se začalo stmívat a scénu před Crossem doplnil kouř a světelné projekce.
Je však jasné, že by HRTL větší poprask způsobil, kdyby se jeho show konala uvnitř klubu v osobnější zpocenější atmosféře. O afterparty se každopádně v útrobách Crossu víc než obstojně postaraly DJky Brigitte Noir a Andrea Dare. Chvíle, kdy zrovna stage patřila oběma zároveň, se zařadily k highlightům noci. Díky za #NoShit!