Dvanácté album Chinaski dostalo název Frihet a překvapilo energií, návratem k rockovému soundu i cynickými texty. "Láska je na nic" nebo "život je kurva převlečená za kalendář," zpívá na něm Michal Malátný.
Jak vznikaly skladby na albu Frihet? Jaká jsou jeho silná a jeho slabá místa? V novém podcastu v rámci série Pražská hudba II frontman kapely společně s Honzou Vedralem provedl jeho pitvu.
"Možná se to stalo s tím covidem. Dva roky jsme strávili ve zvláštní bublině. Ve stavu, který jsme nikdy předtím nezažili. Odešli mi nějaký kamarádi. Začínám cítit věk… Nebo takhle! Cítím se dobře! Ale už vím, že moje síly už mají nějaké limity a jsou věci, které už si prostě nemůžu dovolit," vysvětluje rockové obrození, jímž Chinaski na albu Frihet, které se natáčelo v Norsku, prošli. "Když máme tři koncerty za sebou, tak už si prostě musím odpočinout, protože pak už bych nemohl zpívat. Ještě to není únava, ještě to není stáří, ale ten věk už trochu cítím," říká Malátný.
Frihet zároveň považuje za album, na kterém se ve zvuku konečně naplno projevila razantní změna sestavy, kterou Chinaski prošli před pěti lety. "Říkal jsem si: Sakra, takhle to není možný. Musím s tím něco udělat! A ve chvíli, kdy to ve mně uzrálo, v momentu, kdy mi bylo všechno jasný a věděl jsem, že ta změna opravdu přijde, jsem podvědomě šel za tím svým největším kamarádem v kapele, za Štěpánem Škochem, a řekl mu: Hele, Štěpáne, jestli chceš bejt v týhle branži úspěšnej, tak se prostě někdy musíš zachovat jako svině. Jako bych si tím dopředu omlouval, že Chinaski budou do roka úplně jinačí. Nevím, kde se to ve mně vzalo. Ale takhle to bylo. Šel jsem se tomu největšímu kámošovi rovnou omluvit," vzpomíná dnes na nelehké rozhodnutí, které ale z jeho pohledu vrátilo Chinaski smysl.
Návrat ke kořenům se týká i přístupu ke koncertům. Na těch aktuálních dokonce kapela hraje album Frihet jako celek, což nebývá zvykem. "Přijde mi správný tu desku zahrát od začátku do konce. Poprvé jsme to zkusili u Rockfieldu. Přeci proto jsme ji natočili, abychom ji lidem zahráli. Dřív jsem už ve studiu věděl, že některé písničky hrát nebudeme. Ale když už to album křtíme, tak kdy jinde ho zahrát?" ptá se Michal Malátný.
"Jsme tak rozjetý a v takovým laufu, že už máme rozdělané nové písničky. Chceme jít v listopadu do studia a zkusit je nahrát. Nevím jestli ty písničky někde vyjdou. Ale chceme využít energie, kterou teď máme," říká v povídání, které doplňuje titulní rozhovor říjnového vydání časopisu Headliner.
A jaktože Malátný na novém albu zpívá, že láska je na nic? "To je zrovna písnička, kterou chtěla moje žena vyhodit, protože jsou to nejvíc klasický Chinaski. Ale já ji mám rád," směje se při podrobném rozebírání skladeb z nové desky.
O podcastové sérii Pražská hudba II
Naplnily se vize během krize? V druhé sérii podcastů Pražská hudba se hudební časopis Headliner vrací k reálným dopadům koronavirové krize na hudební branži a dění v Praze. Jak se pražská hudební scéna, její podoba i vnitřní chod proměnily? To se dozvídáme prostřednictvím konkrétních příběhů umělců, promotérů, provozovatelů klubů, zástupců technických profesí či producentů.
Projekt je realizován s finanční podporou hlavního města Prahy.