„Poslední tři roky pro nás byly složitý. Ze všech z nás se stali účetní,“ začíná Marek Lakomý popisovat, s čím se v posledních letech vyrovnávaly všechny hudební kluby. "Místo toho, abychom řešili krásnej program, hudební a výtvarný umělce, tak jsme měli na stole spoustu papírů."
"Covid na nás dopadá teď," pokračuje Lakomý. "Já jsem dva roky přežil bez problému, protože všichni řešili covid, covid covid. Tady máte peníze navíc, tady vám vyjdeme vstříc… A teď? Už je po covidu, už nepotřebujete pomoc." Jenže krizi návštěvnosti začínají kluby naplno pociťovat právě s nadcházející podzimní sezónou. "Počítali jsme s tím, z venku byly signály, že na klubové koncerty chodí padesát procent lidí. A proto nepořádáme koncertů tolik, jsou tu pronájmy a spousta událostí jsou věci přesunuté a prodané z roku 2019."
Na první pohled se může zdát, že kluby i haly jsou stále přeplněné koncerty zahraničních hvězd. Ale částečně je to jen iluze, která může mít nepříjemný konec.
"Dojíždí tři sezóny v jednom a samozřejmě si musíme říct, že lidi nemají ani kupní sílu, ani ochotu do klubů chodit. Je toho moc," podotýká Lakomý lakonicky. "Když se člověk podívá, co se v Praze děje každý den, dalo by se žít tak, jako jsem to dělal v 90. letech. To znamená, že jsem byl pět dní v týdnu na koncertě a dva dny jsem spal. Dnešní generace ale tohle nedává a padesátníci už vůbec ne."
V rozhovoru s Honzou Vedralem se rozpovídal právě o tom, jak se jeho klub vyrovnával s dopady pandemie, změnou dramaturgie i menší chutí lidí chodit do klubů.
Covid je tu pořád
"V první fázi, to byl březen a duben, jsem všechny vyhodil. Škrtnul jsem jim platy. Pak se to uklidnilo a začli jsem znovu budovat program, protože jsme mysleli, že v létě už bude po všem," vypráví o fungování MeetFactory v začátcích covidu. Jenže krizi vystřídala krize. "Teď jsme všichni v opačné fázi, takže si myslíme, že v listopadu 2023 zase přijdou nějaká omezení. Podle některých se vnitřní prostory zase dostanou do režimu roušek a sezení. Já doufám, že to tak nebude, ale uvidíme, co nám na to řekně ministerstvo zdravotnictví."
Přestože o covidu už se moc nemluví, jeho dopady jsou podle Lakomého už nedílnou součástí hudebního byznysu. "Všude ve světě je ochrana běžná. Když teď v létě přijel Sting, celá jeho crew měla roušky, všichni byli očkovaní a nikdo to neřešil. Bralo se to jako samozřejmost, jenom tady máme furt pocit, že je to nějaké omezování." Dá se tak podle něj alespoň částečně zabránit nenadálému rušení koncertů, které se také stalo každodenní součástí života a podnikání klubů víc než kdy v minulosti. "Když přijede zahraniční zpěvák, běžně kolem něj všichni mají roušky, aby ho chránili a to turné neskončilo tak, jako skončil koncert Stounů v Německu, kde nejdřív naplnili stadion a řekli: Á máme covid, jdete všichni domů."
Kdo to zaplatí?
I to už v MeetFactory zažili. "Naposled nám zrušil k-popový zpěvák koncert ve chvíli, kdy tu měl nastoupených 300 lidí z fanklubu. Napsal, že je nemocný a nepřiletěl z Berlína," vzpomíná Lakomý na jednu z patálií sezóny. Mluvíme o tom symbolicky jen chvíli po té, co se dozvěděl, že hlavní tahák podzimní dramaturgie MeetFactory, kapela Animal Collective, zrušila celé turné a hudební program tak dostal další citelnou ránu.
Rušení koncertů má přitom dnes často spíš ekonomické důvody. "Půlka kapel hraní ruší, protože měly turné spočítané za ceny roku 2019. Ale teď chtějí tourmanažeři a řidiči o 30 procent víc. Nemají to z čeho zaplatit," vysvětluje Lakomý. Pro klub to přitom omluvným emailem od agenta či agentury zastupující umělce nekončí. "Propagace, plakáty, poplatky za vrácení vstupného, když je to na poslední chvíli, tak i výplaty technikům. To vše se musí zaplatit. A my jako klub jsme na takové zrušené akci třeba mínus 80 tisíc," popisuje šéf MeetFactory s tím, že s kompenzací vícenákladů už nikdo nepočítá.
To vše je spolu s klesající návštěvností pro kluby takřka jako smrtící koktejl patálií. "I velká jména, která u nás hrála, měla letos návštěvnost nižší. Do roku 2023 s tím budeme muset začít nějak výrazněji pracovat. Kapely, na které dřív přišlo bez problému 500 nebo 600 lidí dnes mají 400 nebo 200 lidí v sále. Je to opravdu špatný," popisuje Lakomý realitu hudebních klubů, které v dramaturgii nesází jen na mainstreamová jména. A která se netýká zdaleka jen MeetFactory. "V současných rozpočtech na hudební akce figurují naprosto minimální částky. Třeba 50 lidí a 300 korun. Zbytek zaplatíme z dotací a od donátorů," přiznává.
Jak se v pražských klubech změnil systém předprodejů? Jak kluby řeší rostoucí ceny energií? Jak fungují dotace a komunikace s úředníky? "Budeme si muset zvyknout na novou realitu hudby. Jako se dřív říkalo, že galerie a divadla bez dotací nemohou nezávisle fungovat, tak to teď nepůjde ani u té hudby," myslí si ředitel MeetFactory Marek Lakomý.