Obrázek k článku Recenze: Rytmus sice dělá tvrďáka, ale Kontrafakt jsou opravdu za vodou
| Ondřej Horák | Foto: Tvoj Tatko Records

Recenze: Rytmus sice dělá tvrďáka, ale Kontrafakt jsou opravdu za vodou

Nejslavnější slovenská hiphopová kapela slaví 20 let existence pátým studiovým albem. Trio Rytmus, Ego a DJ Anys dostalo slovenský hip hop do mainstreamu. Vysokou laťku a kontakt s trendy si drží stále, neopouští je ani zabedněnost.

V souvislosti s výročími i vznikem televizního dokumentu RapStory občas padla (už mnohokrát propíraná) otázka, proč se slovenský hip hop dostal mnohem výš než ten český. A odpověď zní - Kontrafakt, respektive Patrik Vrbovský aka Rytmus. Právě jemu se podařilo skloubit estetiku zakázaného s pozlátkem mainstreamu a několikrát se tak zdálo, že popularita slovenského hip hopu nemá strop.

Piešťanské trio nyní slaví 20 let existence pátým studiovým albem s názvem KF ako Rolls, protože Kontrafakt podobně jako Rolls-Royce svůj status už nikdy neztratí.

„V mestách a dedinách to stále žilo / A všetkých presvedčilo, že milujeme život,“ rekapitulují kariéru v úvodní skladbě Reklama na rap. Připomínají tak své umění napsat jednoduchý slogan, který zaujme. V pár slovech tu dokázali obsáhnout dvacetiletou kariéru.

Druhou píseň Iný otevírá hlas Rytmuse výrazně upravený autotunem. Jako by Kontrafakt chtěli připomenout, že jim není cizí ani současný zvuk. Ať už šlo o shows, texty nebo klipy, byli vždy o krok napřed před scénou a nezapouzdřili se ani po čtyřicítce. Ve stejné skladbě přitom zazní i slova překvapivé pokory:

„Nemyslím si, že som lepší, ale ani horší ako ty / Nemyslím si, že mám lepšiu vieru alebo tie najlepšie hodnoty / Ale pravda tým pádom nebude len jedna a to si aj bezo mňa pochopil,“ rapuje Ego. A nebylo by od věci, kdyby Kontrafakt změnili diskurz žánru i tentokrát. Poslouchat neustálé naparování o vlastní výjimečnosti je totiž občas k uzoufání.

Ve skladbě Vyspím sa až v hrobe Kontrafakt reflektují svůj věk, částečně inspirováni americkými veterány, kteří dokáží vydávat skvělá alba i dlouho po padesátce. Pod tím vším kope houpavá basa a melancholický sampl kláves jako ze staré školy.  Kontrafakt nakoupil většinu beatů v zahraničí, podařilo se jim skloubit starý zvuk s novým, chladivé hi-haty běhají sprinty, zatímco pod nimi duní boom bap bicí a smyčky syntezátorů. Zvukově se album povedlo. 

V textech už je to se současností horší. Zejména Real Man působí z perspektivy roku 2021 jako ze středověku. Rytmus rapuje o „skutečném“ muži, který „nerád ukazuje slabosti, nikomu nerobí starosti / nezaťažuje svojími problémami okolie, s pokorou sa postí.“ Maskulinní představě o mužích, kteří přece nepláčou, se vysmívali už v roce 1979 The Cure. Na druhou stranu, těžko od Rytmuse čekat, že by podlehl trendu emo rapu a začal plakat do mikrofonu.

KF ako Rolls je i přes slabá místa řemeslně skvěle dotažený koncentrát Kontrafakt, záznam o momentální formě kapely, která změnila československou kulturu. Posluchačům mladého rapu bude KF ako Rolls nejspíš připadat cizí a nové publikum si jím kapela nezíská. Status quo si ale udrží s přehledem a elegancí. Jak ostatně rapuje Rytmus ve skladbě XX: „Se scénou sa naporovnavam ani náhodou / každý ví, že Kontrafakt je dávno za vodou.“ Tomu asi těžko nevěřit.

KontrafaktKF ako Rolls
Hodnocení:
75 %