„Z Elánu se stala jedna z nejpopulárnějších kapel v Československu, Patejdlovy aktivity byly ale mnohem širší, a v určitém ohledu i zajímavější. Jeho sólové desky z konce osmdesátých let měly na poměry normalizační popmusic až progresivní západní zvuk, řadu lidí zase okouzlily Patejdlovy soundtracky pro trilogii Fontána pre Zuzanu,“ upozorňoval ve vzpomínce na Vaša Patejdla Jarda Konáš na šíři jeho tvorby. Tu nyní připomíná i vydavatelství OPUS, které znovu vydalo tu část sólového repertoáru, kterou má ve svém katalogu - alba z osmdesátých a začátku devadesátých let.
První sólovou desku, pokud nepočítáme album Dvaja s písněmi a hudbou k filmu Fontána pre Zuzanu, Patejdl vydal rok poté, co v roce 1985 na dekádu opustil Elán. Jána Baláže a Jožo Ráže nicméně na desku Chlapčenský úsmev přizval. Znovu nyní vychází i album Lov na city, jehož písně stejně jako debut otextoval blízký spolupracovník Ľuboš Zeman, a Mon amour, na kterém se mimochodem mezi Patejdlovými sboristy poprvé, a nikoliv naposled, objevil Pavol Habera.
Francúzky pochází z Mon Amour, třetího sólového alba Vaša Patejdla
Další album Dlhá cesta - Long Way, jež vyšlo v roku 1990, Patejdl nahrál společně s americkým skladatelem a zpěvákem Alanem Roy Scottem. Oproti ostatním se vymyká i další nahrávka – instrumentální a experimentální Labirynt světa. Ta vznikala ve spolupráci s houslistou Jaroslavem Svěceným.
Jako poslední nyní vydavatelství OPUS na začátku prosince znovu uvede na trh vánočně laděné EP Slávnosť úprimných slov z roku 1987, na němž se autorsky podílel Kamil Peteraj a hostují na něm Marika Gombitová, Richard Müller či Janko Lehotský.