Obrázek k článku Feedback aneb zrecenzujeme všechno. Máří nám svým zpěvem vyrazila dech
| Redakce | Foto: Press Máří

Feedback aneb zrecenzujeme všechno. Máří nám svým zpěvem vyrazila dech

V rubrice Feedback redakce Headlineru postupně recenzuje všechny vaše nahrávky, které nám pošlete na e-mail feedback@headliner.cz. Tentokrát nás zaujala Máří a kapely Hard to Frame a Heel Turn. Pokud vás zajímá náš názor, těšíme se i na vaši hudbu!

PureVoice

Perfect (singl)

PureVoice je manželský projekt bývalého českého DJe a kazašské zpěvačky. Sám DJ začínal prý v roce 1995, což je z ukázky cítit okamžitě. Tento mix eurodanceu a mainstreamového houseu s balkánskými, a ještě vzdálenějšími texty prožíval svůj vrchol na konci devadesátek a začátku nulek. PureVoice tak lze celkem snadno věřit lásku k hudbě, na které vyrůstali, ale dnes s ní bohužel nikde nezabodují. Je mi líto, ale doba, kdy se trsalo na Karmu a O-zone, je pryč. (Líto? To ti nežeru, Jardo – pozn. editora.)

Pár tipů, čím vylepšit současnou pozici: předělat web, který vznikl snad někdy ve stejné době jako PureVoice. Zkusit se soustředit na jeden jazyk, vícejazyčné singly na posluchače nefungují. A oprostit se od toho ryze devadesátkového zvuku, který, jakkoli je obdivuhodně autentický, dneska nové fanoušky nepřiláká. Pak by ze strany diskoték klidně mohly začít PureVoice chodit pozvánky.

Jarda Konáš

Máří - Headliner doporučuje

Léto znovu přijde (album)

Ty jo, tak to je překvapení! Podle popisu alba jsem – s prominutím – čekal další na koleně zpatlanou nahrávku dospívající holky, která by chtěla dělat něco zajímavého, ale zatím moc neví, jak na to. Fuj, to byly předsudky. Máří mi svou prvotinou vyrazila dech! Společně s multiinstrumentalistou Šimonem Kellerem totiž natočila přesně tak osobní a přitom sdělné album, o které se tady léta marně snaží tolik hudebníků. Skvělé, křehké, česky zpívané písničky vkusně zkombinované s elektronikou, kytarami i synťáky, perfektní sound a nápady, melodické zvraty a gradace. K tomu uvěřitelné texty a neuvěřitelná atmosféra. „Máří díky autentickému projevu dokáže posluchače vtáhnout do světa dospívání a večerního města,“ píše se v tiskové zprávě. A to můžu jenom podepsat. Jdu se zeptat Kay Buriánka, jestli bychom pro ni ještě nenašli místo na letošních Pontonech.

Honza Vedral

Primal

Straitjacket Blues (Album)

Pražská stoner rock-thrash kapela Primal se na svém debutovém albu prezentuje ne úplně špatným soundem s dobrou produkcí. Bohužel, to je jeden z mála pozitivních atributů, který zde mohu vypíchnout. Ne že by kapela hrála vyloženě špatně, ale značným způsobem je shazuje zpěv. Jak hluboké vokály, tak čisté zpěvy tady působí na první dobrou odpudivě. Zejména v partech s „deathmetalovým“ řevem kapela působí spíš směšně než drsně. Přirovnal bych to asi k jekotu vychlastaného motorkáře, který si někde na Route 66 pouští na plný koule Motörhead. Bohužel, Lemmy tenhle styl na rozdíl od zpěváka Primal uměl dobře podat. Těžko říct, do jaké míry tohle myslí pánové vážně, ale ať už jsou jejich ambice jakékoli, na vokálním projevu bych rozhodně zapracoval. Jinak to totiž celé kapele docela slušně šlape a je škoda si to kazit nevýrazným, nečistým hlasem bez dynamiky a emoce.

Lukáš Rešl

Be4eight

11x13 (album)

Be4eight je projekt čechokanadského multiinstrumentalisty Jacoba Karla Ruzicky. Ruzicka nahrál všechny nástroje a ke každé skladbě přizval jednoho nebo dva hosty, aby mu do skladby nazpívali nějaké neobvyklé vokály nebo přidali své sólo. Základem je sice soudobý jazz, částečně ovlivněný rockem, ale hosté mu původní kompozice posouvají různorodým směrem. Hned v první skladbě se blýskne kytarou renomovaný Newyorčan Rez Abbasi, zajímavými sóly ale přispějí i Norbi Kovacs z Tria Ivana Hlase v Someone New a Vladimír Václavek. Tři další vzácní hosté ale dělají desku výjimečnou – Iva Bittová v Zeleném vínku, norský trumpetista Arve Henriksen v Bridge of Moods a nečekaný návštěvník Oldřich Janota v kompozici Dervišům. Každý z těchto hostů přináší na Ruzickovu desku svou vlnu emocí a pomáhá tím vytvořit album, které je díky nim v daném žánru až nečekaně pestré.

Josef Vlček

Ornament

Teta Terka (singl)

Já miluju rodinné businessy! I Headliner byl a je tak trochu rodinným podnikem, grafiku a technický support tu dělal můj nejstarší syn, moje dcera píše postřehy z koncertů a spousta lidí tady je vlastně moje rodina. O to víc je mi sympatická parta sourozenců Kočárkových: Lukáše, Elišky a Štěpána, kteří společně s Anežkou Palánovou hrají v kapele Ornament, jež do Feedbacku posílá Tetu Terku. Singl z jejich debutového alba Druhý pohled má švih a humor, klip mě docela baví, ta pianová linka proti melodii je skvělá. Singl je sice zvukově trochu syrový, možná lehce naivní, ale je to sympatické. Studentská kapela, která to zvukově, projevem, produkcí ani ničím jiným nejspíš dál sama nedotáhne. Jde o ukázkový příklad, kdy je potřeba rada producenta nebo třeba zkušenějšího muzikanta. Přesto se před nimi skláním: sami si vydali album a došli až sem.

Přesně toto jsou projekty, které má lokálně podporovat město, kraj, místní hudební školy, kulturní zařízení. Projekty, kde má někdo poradit a podat pomocnou ruku. Ornament má můj velký obdiv a kdykoli dveře otevřené, protože „každej z nás chce mít staršího bráchu, kterej s ním založí kapelu;)“.

Dany Stejskal

Hc3

Time (singl)

Hc3 nejsou žádní začátečníci, hrají už od roku 1996. Já jsem zatím neměl tu čest. Jak uvádějí ve své biografii, už zkraje své kariéry zaznamenali úspěch v Austrálii a Novém Zélandu, kde jim vyšla deska. V roce 2004 odjeli hledat štěstí do Ameriky. Nedovedu posoudit, kolik ho tam našli, ale po třech letech se vrátili a další roky křižovali středoevropské kluby. Pak přišla pauza. Nyní se vezou na jakési comebackové vlně, kterou potvrzují zatím posledním singlem Time z roku 2021. Zřejmě to má být vstup do nové éry s novým soundem a zřejmě i zpěvákem. Píseň osciluje mezi uhlazeným rockem a popem, kdesi hluboko je cítit základ v crossoveru a snad i grungi. Výsledek působí lehce archaicky, jako kdyby se psal rok 2005. Neurazí ani nepřekvapí, ale své publikum taková hudba asi pořád má. Řemeslně není co vytknout.

Radek Pavlovič

T1M3LAND

ME2D (singl)

Jsou z Brna a já je neznám? Mám mezery. T1M3LAND jsou tříčlenná alternativní kytarová kapela, která má venku zatím jen několik singlů. Song, který nám poslali k posouzení, má na rozdíl od ostatních česky zpívaný text a také je o poznání klidnější. Přestože jsou jen tři, podařilo se jim do něj prostřednictvím kombinace klasických nástrojů a elektronických samplů, klidnějších pasáží a hutných kytarových riffů nacpat spoustu zajímavé muziky. Baví mě i vokál, který zpěvák umí ohnout do různých poloh, což písničce dává další zajímavý rozměr. Ta skladba je dobře napsaná i zaranžovaná a nahrávka má dobrý zvuk. Pokud bych však mohl kapele radit, řekl bych jí, ať se vykašle na angličtinu. Mateřský jazyk s jejich muzikou a s jejich do jisté míry originálním hudebním vyjádřením funguje o poznání lépe a bude pro tuzemské publikum stravitelnější. Ale i tak jsou T1M3LAND kapela, která stojí za pozornost. Já si určitě zajdu na její koncert.

Marek Reinoha

Hard to Frame - Headliner doporučuje

Stranger in Your Heart (singl)

Hudební skupina Hard to Frame nejsou žádní nováčci – na hudební scéně působí už deset let. Původem jsou z Lysé nad Labem, založili je producent Ondřej Černohorský s Vendulou Černohorskou a dnes je to hudební těleso o pěti lidech z Čech a ze Slovenska. Jejich debutovou desku Ghost masteroval známý Ecson Waldes a nyní vydávají nový singl s názvem Stranger in Your Heart, který nám poslali k posouzení. Ta písnička šlape jako stroj – mix jemného drum’n‘bassu a breakbeatu společně s parádním hlasem zpěvačky Karolíny Veselé? Wow! Ta atmosféra na člověka úplně padne. Kombinace elektronické a akustické hudby, skvěle napsaná a eskalující melodie? Je poznat, že tihle hudebníci vědí, co chtějí dělat a jak to chtějí dělat, ze skladby je cítit profesionalismus a velký talent. Inu, Konzervatoř Jaroslava Ježka je líheň talentů. Pro fanoušky velkých přirovnání bych se nebál klidně vystřelit něco o českých Massive Attack!

Vladimír Sejk

All Blessed Kills

Hollow Veins (singl)

All Blessed Kills. Jeden nemusí být zrovna hudební vědec, aby hned vytušil, o co půjde. Jméno, logo, grafika, názvy písní. Že by to byl metalcore? Jihočeská kapela, která hraje odhadem tak tři roky, na to jde trochu jinak. V šesti minutách singlu Hollow Veins, k jehož vzniku pomohl David Zeman (Kalle), kapela propluje hned několika různými žánry. Až postrockově zasněný úvod zhruba po minutě přetrhne corový vokál a pak už se to mele jak v divoké řece. Metalcorovou pasáž střídají melodie jak z gothenburské melodeath scény, ty vzápětí do země zatloukají breakdowny. Občas tam probleskne elektronika, pak se zčistajasna zjeví zase čisté kytary, zase Skandinávie, zase core… All Blessed Kills toho chtějí říct tolik, že jim nakonec není moc rozumět. Technicky jsou na úrovni, ale měli by si ujasnit, co vlastně chtějí hrát, aby to mělo větší spád.

Radek Pavlovič

Heel Turn - Headliner doporučuje

The Way You Live Your Life Is Strange (Singl)

Hned na úvod musím napsat, že mě tenhle singl chytl od prvních vteřin. Česko-anglická punkrocková kapela, jak se Heel Turn v tiskovce popisují, nahrávku pořídila ve Studiu I pod vedením Thoma Frödeho a zvukově je to opravdu povedené. Skladba pěkně šlape a má i zajímavé dynamické zvraty. Zejména natažený konec písně opravdu baví a nedělá z celku tuctovou kytarovku. Jako fanoušek hardcorového žánru oceňuji i zapojení screamů, které skladbě dodávají větší intenzitu i energii. K singlu mám v podstatě dvě drobné výhrady. Přijde mi, že hlavní zpěv by mohl mít malinko více vytažený, po celou dobu skladby mi připadá zbytečně utlumený. V singlu mi také trochu chybí ještě nějaká sloka navíc, která by písničce dodala na větší zajímavosti. Hodně partů se zde totiž opakuje. Na druhou stranu, v rámci punkrockového žánru to je docela pochopitelné. Kluci, za mě super práce a rád se zajdu podívat na koncert!

Lukáš Rešl