Obrázek k článku Fenomén Parov Stelar se zrodil spojením viru techna se swingem. Už dávno je dál
| Šárka Hellerová | Foto: Etage Noir Recordings

Fenomén Parov Stelar se zrodil spojením viru techna se swingem. Už dávno je dál

Milostná aféra za svitu měsíce. Tak se v překladu jmenuje letošní album Moonlight Love Affair rakouského dýdžeje a producenta, který si říká Parov Stelar. S českým publikem protančí 7. října závěr týdne ve Sportovní hale Fortuna v Praze.

„Už pár let si tu vestu elektroswingu snažím sundat,“ vyprávěl úspěšný rakouský hudebník  v rozhovoru s pro Headliner v době, kdy vydal svou předminulou desku. Tedy, že je předminulá by doslova platilo, pokud by ta minulá, Voodoo Sonic, jejíž slávu trochu zastínila pandemie, nebyla trilogií. Nicméně právě elektroswing Parova proslavil a jistě vám pohne boky, pokud navštívíte jeho koncert. Protože, přestože se hudba Parov Stelar vyvíjí, nikdy nešlo o brutální odtržení od kořenů. I když Marcus Füreder, jak zní hudebníkovo občanské jméno, o elektroswingu mluví s odstupem a všechny jeho současné písně už v rytmu swingu vskutku nezní.

„Víte, já tuhle hudbu dělal roky předtím, než kolem ní začal být takový povyk. A když ten povyk začal, já už jsem byl jinde a zkoušel zase jiné směry. Nikdy jsem nebyl součástí elektroswingové scény ani jsem se tak nikdy necítil. Pokud je pravda, když o mě říkají, že jsem otec elektroswingu, tak možná. Ale jsem krkavčí otec. Nikdy to nebyla moje rodina, o kterou bych se staral. Mám tu hudbu samozřejmě rád. Ale nemám rád, když někdo dává rovnítko mezi Parov Stelar a elektroswing.“

Singl FIRE z aktuálního alba Moonlight Love Affair

Aby upozornil, že původní swingové nahrávky nejsou to jediné, s čím rád ve svých skladbách pracuje, nazval již před devíti lety své best of album The Art of Sampling. „Protože zdaleka nejde jen o elektroswing. To jen moje elektroswingové věci jsou populárnější než ty ostatní,“ vysvětloval muzikant, který má za sebou již celou řadu vystoupení v České republice. Na festivalech i samostatně. V klubech i arénách.

Vášni pro produkování taneční hudby propadl až v dospělosti. Kolem dvacítky. „Bylo to jako virus, nemohl jsem s tím přestat,“ vzpomínal Füreder na doby, kdy ve studiu trávil čtrnáct, patnáct hodin denně a snažil se naučit všechno, co mohl, aby si jako muzikant začal trochu věřit. „Můj sociální život přestal existovat nebo trpěl někde v koutě. Když mi bylo dvacet, v podstatě jsem nevěděl, co je denní světlo.“

Virus, kterým se tehdy nakazil se jmenoval techno a rave. K samplování, díky kterému se zrodil onen často zmiňovaný elektroswing, ho inspiroval hip hop. „Pořád jsem přemýšlel, jak bych v hudbě, kterou jsem dělal, mohl využít sampling. Začal jsem sbírat desky, ze kterých jsem si bral zajímavé motivy, a zkoušel je naroubovat do minimalistické techno produkce, které jsem se tehdy věnoval.“ Když se později po letech dýdžejských setů Marcus Füreder cítil opuštěný, přibral do party kapelu a vznikla schizofrenie, kdy se název Parov Stelar užívá i jako jeho přezdívka, tak název skupiny. Ale to hudebníkovi nevadí, protože „Úspěch je jako láska, když se o něj podělíte, mají z toho všichni víc.“ A jeho koncerty získaly větší šťávu.

Je libo trochu blues říznutého taneční hudbou?

Přestože dodnes jsou koncerty Parov Stelar jasným synonymem tanečního večírku, cílem projektu Parov Stelar prý nikdy nebylo přicházet s rozjuchanou hudbou. „Sice jsem vždycky dělal věci, na které se dá tancovat, ale taky většinou skládám v mollových tóninách s důrazem na dotek melancholie. Protože to je hudba, kterou mám sám rád jako posluchač. Když to se mnou pohne,“ prozradil Füreder s tím, že je ovšem třeba rozlišovat mezi hudbou melancholickou a depresivní: „Ta první v sobě má vždycky pozitivní podtóny. S melancholií je vždycky naděje.“