Obrázek k článku GLOSA: Rasista či obchodník? Sloganem White Lives Matter zašel Kanye West příliš daleko
| Jarda Konáš | Foto: Sarah Friedman, Universal

GLOSA: Rasista či obchodník? Sloganem White Lives Matter zašel Kanye West příliš daleko

Kdybychom vyhlásili soutěž o největšího egomanského provokatéra v popmusic, s přehledem by vyhrál Kanye West neboli Ye. Občas lidi pobaví, jindy vytočí, někdy si nad jeho výroky ťukáme na čelo, ale nikdy nezůstanou bez reakce a vždycky jimi dokáže plnit média, a to nejen ta hudební.

Na pařížské módní přehlídce, kde v pondělí 3. října prezentoval novou kolekci svého oblečení, ale sám sebe překonal rozdílem třídy. Jak informovala řada médií, například Independetnt, vystoupil totiž v oblečení s nápisem White Lives Matter. Ta tři slova mají ve společnosti mnohem, mnohem hlubší význam, než by se mohlo zdát, a Kanye to buď moc dobře věděl, nebo ztratil poslední zbytky racionálního uvažování. Ve stejném outfitu vystoupila modelka Selah Marley, dcera Lauryn Hill a vnučka Boba Marleyho, a kontroverzní komentátorka Candace Owens, známá mimo jiné podporou bývalého prezidenta Trumpa. 

Hnutí Black Lives Matter jistě není třeba popisovat, ale White Lives Matter na triku není jen tak nějaká parafráze ani parodie. Ten obrat se objevil coby – mírně řečeno – konzervativní reakce po vzniku Black Lives Matter a podle občanskoprávní organizace Southern Poverty Law Center dokonce White Lives Matter odkazuje k neonacistickým skupinám stojícím v posledních letech za svoláváním rasistických demonstrací. Organizace Anti-Defamation League, která vznikla již před více než sto lety na obranu proti antisemitismu (a tudíž ji nikdo nemůže zpochybnit jako nějakou rychlokvašenou neziskovku), dokonce obrat registruje jako jednu ze současných deklamací nenávisti a bílé nadřazenosti.

Kanye musel vědět, že v těch třech slovech každý uvidí víc než jen nápis na mikině. Potvrzuje to i jeho instagramový příspěvek, ve kterém napsal: „Všichni ví, že Black Lives Matter byl podvod. Teď je po všem. Nemáte zač.“ O tomto Kanyeho stories informuje například New York Post.  Můžeme vést debaty o tom, nakolik jen potřeboval upoutat pozornost k nové řadě svého oblečení a nakolik doopravdy vyjadřuje svůj pohled na věc. Ale pokud na hrudi nosí nápis, který v lepším případě sabotuje boj za lidská práva, v tom horším přímo odkazuje na rasistická a neonacistická hnutí, je to marketing idiotský, bezohledný a prokopávající dno sebeprezentace zase o pořádný kus níž.