Obrázek k článku GLOSA: „Sinéad by byla znechucená.“ Trump krade muziku, umělci se bouří
| Michael Švarc | Foto: Profimedia

GLOSA: „Sinéad by byla znechucená.“ Trump krade muziku, umělci se bouří

Správa pozůstalosti zpěvačky Sinéad O’Connor vyzvala Donalda Trumpa, aby přestal na politických setkáních hrát tvorbu této irské hudebnice. Ta přitom není první, kterou americký prezidentský kandidát zneužívá při kampani, aby si nahrabal body. V minulosti se podobně ohradili třeba Adele, Bruce Springsteen či Rolling Stones.

Trump na jednom ze svých únorových politických sjezdů zvesela vyhrával Nothing Compares 2 U, aniž by k tomu dostal povolení. „Není přehnané říct, že Sinéad by tím byla znechucená, raněná a uražená. Celý svůj život se řídila silným morálním kompasem, který definovala upřímnost, laskavost či férovost vůči dalším lidem,“ cituje server BBC správu zpěvaččiny pozůstalosti a její dlouholetý label Chrysalis Records.

Podle Guardianu Trump během stejného sjezdu využil kromě Nothing Compares 2 U ještě Dancing Queen od Abby, Ring of Fire od Johnnyho Cashe či Suspisious Mind Elvise Presleyho. A ani ti nejsou jediní, na které bývalý americký prezident a nynější prezidentský kandidát vztáhl ruku.

Ten seznam je poměrně dlouhý. Čítá třeba Adele, Rihannu, Linkin Park, Neila Younga, Leonarda Cohena, Guns’n’Roses, Eltona Johna nebo Aerosmith. Ty všechny Trump a jeho nohsledové obešli a bez svolení využili jejich hudbu. A je poměrně zřejmé, že i kdyby se na svolení zeptali, s největší pravděpodobností by ho stejně nedostali.

Umějí spojovat

Trump je samozřejmě hlupák, který útočí na nejnižší lidské pudy a emoce, vyvolává strach, je hulvát a lhář. Skutečný problém ale tkví v tom, že do své politické hry tahá písně, které mají často, na rozdíl od něj, schopnost překlenovat bariéry mezi lidmi a spojovat posluchače. A politici, ať už patří na kteroukoliv ze stran barikády, si podobným chováním akorát přihřívají polívčičku u voličů a nahánějí si politické body.

Trump se v tomhle jednání v podstatě neliší třeba od takového Andreje Babiše, který se vyfotil na koncertu Ewy Farne, aby ukázal, že je „lidový“, a že se umí bavit stejně jako všichni ostatní. Zpěvačka se vůči tomu ohradila, a nelze se divit. O honu, který se před sedmi lety strhnul na Tomia Okamuru v areálu Rock for People poté, co tam předseda SPD zavítal a nezapomněl se o tom zmínit na sítích, jsem taky slyšel mnohé.

Hudba samozřejmě dost často bývá politická a někteří umělci se i v mírném politickém duchu vyjadřují, a tím nemyslím zrovna kontroverzní výroky Rogera Waterse. Většinu času jde o implicitní náznaky. K účasti ve volbách vyzývá své fanoušky třeba Taylor Swift, ale jde vždy jen o obecnou výzvu, žádné konkrétní nasměrování, komu hodit hlas.

Přitom zrovna z americké superstar mají Trump a jeho příznivci oprávněný vítr, protože kdyby Taylor zahlásila „volte Bidena“, fanoušci by pravděpodobně šli a udělali to. Takto masivní je její vliv.

Ve většině případů si ale lidé chtějí hudbou od politiky odpočinout. Na chvíli vypnout hlavu a potěšit svoje uši a duši. Nikdy nevíte, zda vedle vás na koncertě nestojí někdo, kdo má úplně odlišné názory na domácí a geopolitické události. V ten moment na tom většinou vůbec nezáleží.

Trump zneužitím hudby nejenže nectí duševní vlastnictví, ale především ukazuje, že krást je vlastně v pohodě. V tom případě bych mu doporučoval, aby se chytil za ruku s Kanye Westem, ten má v posledních týdnech s nedovoleným používáním cizí hudby taky pár zkušeností. Společně by chlapci mohli odkráčet někam pryč a nechat muziku muzikou.