Na pódiu usedli tři pamětníci, kteří Rock for People znají zepředu i zezadu – moderátor a šéfredaktor Headlineru Honza Vedral, hudební publicista a autor festivalové kroniky Jarda Špulák a Márdi, frontman Vypsané Fixy, kapely, která má na Rock for People pomalu víc koncertů než festival ročníků. Nikdo z pořadatelů ovšem přizván nebyl, aby mohla zaznít celá pravda.
Už úvod patřil nostalgii. Jarda Špulák vzpomínal na devadesátky, kdy festivaly vznikaly punkově, bez jasného programu a časového plánu. „Byl to chaos,“ řekl stručně. A přidal jednu z mnoha historek nabušeného festivalového odpoledne: „Na prvním ročníku měla jako první hrát kapela Dement. Jenže, protože šlo o charitativní akci pro dětský domov, báli se napsat to jméno na plakát. Takže tam místo nich vedl Medvěd 009.“
Zlaté devadesátky připomněl i Márdi, když se svěřil, jak se Fixou probojovali na festival díky hlasovací soutěži na internetu. „Hráli jsme u smradlavýho koupaliště, všude vajgly a kelímky. Lidi jsme naháněli letákama. Ale bylo plno,“ směje se.
Jedním z vrcholů byla historka o Guano Apes a jejich požadavku na dvacet bílých ručníků. „Michal Thomes tehdy obětoval všechny ručníky ze svého bytu,“ připomíná Špulák nezkušenost tehdejších českých promotérů, kteří si ale vždy dovedli poradit.
Nezapomenutelná je i epizoda s Shirley Manson z Garbage, která vyžadovala třídění odpadu – v době, kdy o ekologii na hudebních v Česku ještě nikdo moc neslyšel a všude se válely plastové kelímky. „Pořadatel jí tvrdil, že všechno odvezou do obrovské třídičky. Ve skutečnosti to skončilo na skládce,“ dodává Špulák.
Márdi přispěl i vzpomínkou na to, jak do areálu v Českém brodě „pašoval“ kamaráda v kufru polského fiata zpátky na festival. „Řekl jsem u vstupu, že vezeme občerstvení. Fungovalo to.“
Na přetřes přišla i legendární bouřka z roku 2012 v Hraci králové, kdy se kvůli vichřici zrušilo vystoupení Faith No More. A Skrillex tehdy odehrál DJ set ve stanu pro deset tisíc lidí. „Lidi si mysleli, že festival pokračuje, ale ono ne. Musel jsem jít na pódium a říct, že je konec. A když jsem to řekl, lidi zatleskali. V tu chvíli jsem věděl, že tenhle festival má smysl a nejlepší publikum,“ vzpomíná Jarda Špulák.
Nechyběla ani zákulisní legenda o Prodigy. „Nemohli nastoupit, protože jim "to" ještě nenaběhlo,“ naznačil jeden z organizátorů důvod čtyřicetiminutového zpoždění, které měl jít Špulák nějak nenápadně tlumočit nedočkavému festivalovému davu.
A Fixu prý kdysi Michal Thomes vyhecoval, ať na festivalu v rámci jednoho ročníku zahraje hned třikrát. „Jednou to ale Peters přehnal a zlomil si ruku. I tak ale koncert odehrál. Přivázali mu k ruce větev,“ vzpomínal Márdi.
A proč vlastně Rock for People přežil a vyrostl v největší český festival? „Michal Thomes je buldok. A obklopil se lidma, kteří to dělají srdcem,“ shrnul to Jarda Špulák. Márdi dodal: „Je to jako Liverpool. Někdo ho založil a jede dál. Važme si toho, že tady máme tři, čtyři dny, kdy si prostě užíváme světa a nic neřešíme.“
Celý záznam festivalové seance z 13.6. 2025 si můžete poslechnout jako podcast. Další Headliner půdu plánujeme na 8.9. v pražské Malostranské besedě. Udělejte si čas, o programu vám dáme vědět brzy!
Projekt Headliner půda vzniká za podpory Ministerstva kultury a ochranného svazu autorského.