Obrázek k článku Barbie proti Kenovi. V boji o Oscara za nejlepší píseň je Billie Eilish i „Ken“
| Šárka Hellerová | Foto: Atlantic Records/Universal Music, Koláž ŠH

Barbie proti Kenovi. V boji o Oscara za nejlepší píseň je Billie Eilish i „Ken“

Zatímco režisérka filmového trháku Barbie Greta Gerwig i představitelka hlavní role Margot Robbie se nominace na Oscara nedočkaly, ačkoliv jich má film celkem osm, hudba z Barbie boduje. Nominovány jsou skladby What Was I Made For? a I`m Just a Ken.

Billie Eilish pro film nazpívala skladbu What Was I Made For? Skvěle vystihuje hlavní linku snímku, kde slavná panenka zjistí, že jaksi není reálnou bytostí a nežije v opravdovém světě, psal Michael Švarc ve své glose k písni. „K čemu jsem byla stvořena? Byla jsem ideál, působila jsem živě, ale ukázalo se, že nejsem skutečná,“ zpívá Eilish v roli Barbie.

Zpěvačka díky této sklabě, která je podle Švarce „..trochu ždímačka emocí, ale naprosto vkusná, umírněná a nijak okatá“ může vyhrát Oscara již podruhé. Prvního si dělí s bratrem Finneasem díky titulní skladbě bondovky No Time to Die. Finneas je rovněž spoluautorem písně What Was I Made For?, sourozenci tedy mají šanci na další společnou děkovačku.

Pokud jim to ovšem nezhatí Ken. Tedy přesněji řečeno Mark Ronson a Andrew Wyatt a skladba, kterou pro Ryana Goslinga v roli Kena napsali. Naposledy jeden film získal nominace pro dvě skladby před sedmi lety. Byl jím La La Land.

Že o Oscara soupeří hned dvě písně z Barbie, není až tak překvapivé, protože hudba hrála ve filmu zásadní roli. Někteří komentátoři se domnívají, že jen pravidlo „víc písní z jednoho díla nesmí být nominovano“ zabránilo tomu, aby mezi zveřejněnými adepty na Oscara byla i Dua Lipa a Dance The Night: „Takhle dokonale naplánované a zprodukované propojení Hollywoodu s hudebním mainstreamem tu nebylo roky,“ psal Jarda Konáš o soundtracku, na kterém se dále podílely například Lizzo, Nicki Minaj, Charli XCX či Haim. Jejich nové skladby v Barbie zastřešila produkce Marka Ronsona.

Pochopitelně I`m Just a Ken není pro Eilish jedinou konkurencí. Svého druhého Oscara může získat i John Batiste, který již dřív bodoval se soundtrackem k animovanému snímku Duše, jenž s ním vytvářel Trent Reznor a Atticus Ros. Nyní je spolu s Danem Wilsonem nominován za píseň It Never Went Away, která zazněla v dokumentu Americká symfonie. Ten pojednává o Batistově snaze složit symfonii v době, kdy jeho žena podstupuje léčbu rakoviny.

Z filmu Zabijáci rozkvetlého měsíce pochází skladba Wahzhazhe (A Song for My People), pod nímž je podepsán kmen Osedžů, jejichž příběh snímek zpracovává. V neposlední řadě může letos Oscara získat skladatelka Diane Warren za píseň The Fire Inside z filmu Flamin' Hot: Koření úspěchu. Diane Warren byla v kategorii Nejlepší píseň nominována již popatnácté, což se dosud podařilo jen pěti lidem. Jí se to nyní poštěstilo posedmé v řadě.

Pro hudebníky je samozřejmě zásadní i kategorie Nejlepší soundtrack. Nominaci získal i loňský největší rival Barbie – Oppenheimer. Lépe řečeno švédský skladatel Ludwig Göransson, který je pod soundtrackem podepsán.

John Williams rozšířil svou sbírku oscarových nominací na neuvěřitelných padesát čtyři díky své práci pro film Indiana Jones a nástroj osudu.

Hudbu pro Zabijáky rozkvetlého měsíce složil Robert Robertson, který loni v srpnu zemřel. Jednalo se o jeho dvanáctou spolupráci s Martinem Scorsesem.

Teprve pátou nominovanou ženou v kategorii Nejlepší soundtrack je Laura Karpman, pro kterou je to první zkušenost s Oscary.

Stejně tak poprvé se uznání Akademie dočkal anglický hudebník Jerskin Fendrix díky sci-fi Chudáčci s Emmou Stone a Markem Ruffalem v hlavních rolích. Jak to celé dopadne, se dozvíme 10. března, kdy v Hollywoodu proběhne slavnostní ceremoniál.