Obrázek k článku Kolektivní halucinace vidí do duše horníkům. Silná píseň líčí neradostnou současnost
| Antonín Kocábek | Foto: Indies Scope

Kolektivní halucinace vidí do duše horníkům. Silná píseň líčí neradostnou současnost

Tři roky po vydání předchůdce oznamuje kladenské duo Kolektivní halucinace své další album Nejistota. A předvojem dubnového alba je čerstvý singl Horníci.

Formace Kolektivní halucinace má za sebou dlouhou existenci. Za zhruba patnáct let se proměnili z původní alternativní kapely, posléze dlouho fungující v triu v současné uhrančivé nu-folkové, nebo jak se také dříve říkalo, folkotronické duo s charismatickým zpěvem a silnými texty. Ty často čerpají z lokální historie a regionálních kořenů. Postupně vydali tři alba – Bůh z umakartu (2013), Kosti (2017) a Reality (2021), druhé a třetí v produkci ostříleného Tomáše Neuwirtha. Na datum 5. dubna naplánovali zveřejnění své čtvrté nahrávky, která dostala název Nejistota a opět ji vydá brněnské vydavatelství Indies Scope.

Avizem chystaného alba je singl Horníci, skladba, která už je delší dobu ke slyšení na koncertech a která nyní vychází. I tentokrát duo dokazuje, že je velmi přesvědčivé, když se soustřeďuje na sociální problémy, jak bylo patrné už z písně Siréna o historické události během stávky horníků na Kladně v roce 1889, která byla ozdobou předchozího alba. V textu se tentokrát zamýšlí nad neradostnou současností kdysi protežovaného povolání, a není to ani trapná agitka, ani laciná kritika systému, jak ji známe z textů salonní levice, ale perfektně odpozorovaná i okomentovaná patová situace v jaké se dotyční dnes nacházejí.

Podobně jako už loňský singl Já čekám dál i celé nové album produkoval člen dua Post-hudba a stále vyhledávanější Tomáš Havlen. Druhou novinkou je oproti minulé desce redukce na duo, které nyní tvoří Jakub Mühlfeit (zpěv, kytara, syntezátory) a Tomáš Příkaský (bicí nástroje, perkuse, syntezátory, zpěv). Zatímco Jakub je výhradní autorem skladeb, Tomášova doména jsou zas aranžmá a svěží prolínání žánrů i akustického a elektronického zvuku. Tomáše Havlena si pak oba vybrali, protože od počátku chtěli a byli nadšeni z toho, že “do písní bude zasahovat, jak sliboval.” A že “ svou producentskou podstatou je hluboce ponořen v hudbě jako takové a primárně v hudbě elektronické. Dodá tomu všemu svůj originální zvuk,” uvádí kapela.