Obrázek k článku NAŽIVO: Strhující Yo La Tengo. Hráli jako by je andělsky strážili Velveti
| Ondřej Bezr | Foto: Libor Galia

NAŽIVO: Strhující Yo La Tengo. Hráli jako by je andělsky strážili Velveti

Američtí Yo La Tengo jsou hodně stará kapela, ale na rozdíl od koncertů vrstevníků kupodivu jejich pondělní vyprodané vystoupení v MeetFactory nepřipomínalo abiturientský sraz, publikum bylo namícháno ze tří generací.

Není celkem divu, na alternativní rockové scéně mají Yo La Tengo pořád pověst kapely, která sice používá relativně standardní prostředky, skládá je ale dohromady originálně a jde vlastní cestou, tudíž má stále co říct. Na českých pódiích se vyskytuje zřídka a jejich pražský koncert ze začátku devadesátek mají pamětníci uložený na zážitkovém hard disku nesmazatelně.

Originální je u téhle kapely už samotná stavba koncertu, podobnou jsme zažili už před deseti lety v Paláci Akropolis: večer je rozdělený na dvě poloviny, přičemž první je tišší, označovaná jako „akustická“ (což samozřejmě platí zčásti, zdaleka ne bezvýhradně, jen pro kytaru), v druhé si posluchači užijí noisu, až uši přecházejí.

Ale nic neplatí bezezbytku a i v MeetFactory po úvodní upravené poloakustické verzi titulní písně z posledního – a výborného – alba This Stupid World, k jehož podpoře právě jedou evropskou šňůru, zazněl albový otvírák z téže desky Sinatra Drive Breakdown v řádně šťavnaté verzi se vší parádou, která k Yo La Tengo, tedy k jejich nejvítanější tváři patří. Tedy s až k vazbě exponovanou kytarou Iry Kaplana, přímočarými, dunivými bicími jeho partnerky Georgie Hubley a hustou baskytarou Jamese McNewa. A protože Yo La Tengo nestojí na místě, v setlistu zaznělo dohromady hned sedm položek z devítitrackového alba – to úplně běžné nebývá.

Nejspíš proto, aby se na šňůře nezbláznili, Yo La Tengo repertoár město od města celkem obměňují, byť určitá osa programu celkem logicky zůstává. Výhodou kapely, a také tím, co umožňuje dělení večera na dvě stylově rozdílné části, je všestrannost všech členů, takže ve třech nadělají spoustu diferencované muziky: kromě svých hlavních instrumentů ovládají také klávesy včetně piana (to dodává některým písničkám bizarní, až vaudevillovou příchuť), a v neposlední řadě se všichni umějí postavit k mikrofonu. A to jak sólově, tak v občas docela pozoruhodných vokálních harmoniích, které také k jejich stylu patří, a právě v těch nejhlukovějších pasážích působí hodně neobvykle.

Instrumentální hvězdou souboru je samozřejmě Ira Kaplan, doslova krotitel elektrické kytary, který umí dokonale propojit použití efektů, kočírování zpětné vazby a vlastně docela tradiční tónové i akordické hraní. Kytarová sóla jsou sice na alternativní scéně dost často vysmívána, ale Kaplan tvoří jednu z výjimek, už proto, že rozhodně tyto pasáže nelze nařknout z planých exhibic, jsou skvěle zapuštěny do celého kontextu koncertu i jednotlivých písní, a Kaplan je umí navíc skvěle pódiově prodat.

K Yo La Tengo patří neodmyslitelně také coververze, zpravidla si je nechávají do přídavků, ale tu a tam také nahrávají na alba. Dlužno dodat, že ve zdrojích svých předělávek si rozhodně neberou servítky, jejich záběr je neskutečný. A tak koncert ve své hlučné části vrcholil ekvilibristikou na téma Nuclear War progresivně jazzového Sun Ra, na kterou beze švů navázala jejich vlastní Pass The Hatchet, I Think I'm Goodkind (kdyby tak tušili, jak moc ostinátní basová figura připomíná Magické noci našich Plastiků…). V přídavku pak přišli na řadu Devo s Beautiful World, a když bylo jasné, že publikum kapelu nepustí do šatny bez nějaké pecky mezi oči, po které se prostě už nedá nic dodat, sáhli k naprosté klasice: Sunday Morning od Velvet Underground. Kteří, mimochodem, jako by se nad celým koncertem vznášeli jako strážní andělé.

Yo La Tengo
24. duben 2023
MeetFactory, Praha
Hodnocení: 92 %