Obrázek k článku Nejlepší nakonec. Fontaines D.C. okouzlili Rock for People temnou romantikou
| Marek Reinoha | Foto: Marek Reinoha

Nejlepší nakonec. Fontaines D.C. okouzlili Rock for People temnou romantikou

Leckdo by řekl, že to byl vrchol celého festivalu. Když v sobotu večer skončila show Linkin Park, většina návštěvníků festivalu začala hromadně opouštět areál, mířila do stanů, na autobus nebo chytat taxíka. Ti, kteří vědí, se ale přesunuli před protější pódium na koncert irských Fontaines D.C.

Na tomhle koncertu jsem nemohl chybět. Když se z potemnělého pódia rozeznělo intro rozmáchlého a zlověstného songu Romance z posledního stejnojmenného alba, a nikoliv riffy či rytmy některé z jejich vysokooktanových pecek, pomyslel jsem si, že kapela má v úmyslu nás napínat a nechá energii koncertu narůstat postupně. A v podstatě to tak bylo. Následovaly písně Jackie Down the Line, Televised Mind a Roman Holiday a atmosféra začala postupně houstnout. Při ikonických riffech další skladby Big Shot už nad hlavami publika začali „plavat“ první návštěvníci koncertu směrem k pódiu. Jejich proud byl čím dál intenzivnější a téměř celý koncert zaměstnával pracovníky security tím, že je museli vyvádět z pitu zpět do publika.

Celkem zaznělo dvacet songů, přičemž celá polovina setu byla vyhrazena na ty z alba Romance. Nechyběla tedy například okouzlující rozmáchle alt-rocková Favourite, hymnicky grunge-popová Here's The Thing, divoce grime-rapová Starburster (ta celý set uzavírala) ani shoegazeově chaotická Desire. Samozřejmě však zazněly i další zásadní pecky z předchozích alb jako Nabokov a I Love You, která už navždy zůstane mojí nejoblíbenější písní od Fontaines D.C., nebo vypalovačky Big a Boys in the Better Land.

Kapela od prvního koncertu v České republice, jenž se konal v pražském klubu Roxy v rámci Skinty Fia Tour, neskutečně vyrostla. Už to není ta anonymně oblečená a civilně vystupující partička kluků s nehybným zpěvákem pověšeným na mikrofonu. Stali se z nich sebevědomí a pestře oblečení rockeři, někteří i s barevnými vlasy. Nemůžeme samozřejmě očekávat, že budou jako šílenci běhat s kytarami z jedné strany pódia na druhou, to by se k jejich muzice vlastě ani nehodilo. Nedočkáme se ani nějaké výraznější verbální interakce s publikem, ale ani to nevadí, protože za ně mluví ta hudba. Jediného pohybu se tedy dopouští zpěvák Grian Chatten, ze kterého se stal nezpochybnitelný frontman strhávající na sebe pozornost – při zpěvu se prochází – a kytarista a klávesák Carlos O’Connell s červenými vlasy se svými občasnými tanečními kreacemi s kytarou na krku.

Fontaines D.C. na Rock for People předvedli, že jsou jednou z nejlepších koncertních kytarovek současnosti a jsou schopni utáhnout i velké pódium. Byl to prostě koncert, kterému lze stěží co vytknout. Jak jsem již zmínil, leckdo by mohl říct, že to byl vrchol celého festivalu. Já to klidně zakřičím nahlas: „Byl to nejlepší koncert celého festivalu!“