Obrázek k článku Poslední den Metronomu bez katarze. Vrchol festivalu s M83 nepřišel
| Michael Švarc | Foto: Metronome festival / Martin Šimral

Poslední den Metronomu bez katarze. Vrchol festivalu s M83 nepřišel

Třetí den pražského festivalu Metronome byl sice poslední, ale z hudebního hlediska o vyvrcholení programu nešlo. Hlavní hvězdy večera, francouzští elektronici M83, jsou totiž kapelou tak trochu na efekt. Jejich hudba je ohlušující, explozivní a mnohovrstvá, ale zároveň tak nějak plochá a operující jen v jedné rovině. Mnohem větší hudební dusno bylo na švédské zpěvačce Tove Lo.

M83 byli zřejmě důvodem, proč mnoho lidí na sobotní program vyrazilo. Když totiž elektronici začali hrát svůj nejznámější song Midnight City, někteří návštěvníci začali zcela hystericky chvátat k hlavní stagi, aby ho stihli. Nutno říct, že to byl asi jediný okamžik, kdy během koncertu formace došlo ke změně dynamiky a hudebních motivů.

Jedním z účinkujících byla i česká skupina Mydy 

Jinak se zdálo, že kapela točí jednu a tu samou písničku stále dokola. Respektive, že je každý motiv koncentrován kolem stejného mustru: výrazné bicí a synťáky rozbíhající se do několika stran a vrstvící se v ohlušující vesmírné explozi. A takhle stále dokola. Žádná gradace, nic subtilního a jemnějšího, co by trochu změnilo dynamiku. Oproti pátečním Moderat, kteří jedou na vlně minimalismu, jsou M83 masovkou, ze které si má publikum vlivem ohlušujícího zvuku sednout na zadek. Že je to celé hrozně vyprázdněné, je už vedlejší. Lidé se ale zdáli spokojení, a tak měl poslední festivalový den dobrou tečku alespoň z diváckého hlediska.

Osobně mi ale sobota přišla z celého programu nejvlažnější – jen těžko se šlo energií a nasazením vyrovnat pátečním headlinerům, ať už žánrově univerzální Zaz nebo sugestivním Editors. Oproti nim byli rockeři White Lies typicky britsky chladní. Na jejich koncertu nebylo vlastně nic špatně – hráli přesně, hudba byla líbivá a melodická, ale celé to působilo poněkud sterilně a odměřeně. To je ale zřejmě rys vícero britských kytarovek.

Díky Tove Lo bylo pořádně horko

O mnohem větší hudební dusno se postarali americký rapper J.I.D., který jel svoje songy do publika se značně agresivní dikcí, a švédská nestyda Tove Lo, která během jediné hodiny suverénně vystřihla třináct písní a zdálo se, že má nejživější a nejangažovanější publikum. Její taneční pop má dynamiku, silné melodie, a především dobrou prezentaci, byť někdo může namítat, že se zpěvačka schovává za lascivní gesta a oblečení, které toho prozrazuje až moc.

Díky Tove Lo bylo ale na Metronomu pořádně horko, a slunečným počasím to nebylo. Švédská zpěvačka u nás naposledy vystoupila před čtyřmi lety na sólovém koncertu a totéž léto zahrála také na slovenském Grape festivalu. Tehdy na její vystoupení pěli ohlasy i další kolegové z redakce Headlineru, a nemohla za to jen odhalená prsa, ale především atmosféra a živelnost, s níž Tove Lo zpívá. Koncert na Metronomu byl v podstatě shodného střihu jako tenkrát v Lucerna Music Baru, i když kvůli omezenému času více strohý na komunikaci s publikem. Největší zpěvaččin hit Habbits (Stay High), který má na YouTube v remixované verzi už miliardu přehrání, si ale zpívali snad všichni kolem.

Velmi milý a sympatický koncert odehrála odpoledne na hlavním pódiu také Britka Emily Burns, kterou doprovázeli čeští muzikanti, včetně Honzy Ponocného. Její tvorba nebyla sice ve výsledku ničím přelomová, ale měla hezky civilní prezentaci. Zpěvačka si na nic nehrála, byla obyčejnou holkou od vedle s kytarou, která hudebně navazuje na pop střihu Taylor Swift nebo Sigrid. Její koncert měl ale na rozdíl od některých větších duši a hřejivost.