Obrázek k článku RECENZE: Osobní tragédie Florence Welch proměnila v hudební rituál
| Michael Švarc | Foto: Universal

RECENZE: Osobní tragédie Florence Welch proměnila v hudební rituál

Posledních několik let nebylo pro protagonistku Florence + The Machine zrovna jednoduchých. Vyjma toho, že si během minulého turné zlomila na pódiu nohu, prodělala také mimoděložní těhotenství, při němž kvůli silnému vnitřnímu krvácení málem zemřela. Zážitek přetavila do alba, které je tak ještě naléhavější než obvykle a připomíná čarodějný rituál.

Pro Florence Welch byla hudba vždycky únik a ventil. Na albech zachycovala své zásadní myšlenkové pochody, pocity i vnitřní souboje. Tentokrát je ale potřeba vypsat se z hrůzných prožitků ještě citelněji a hmatatelněji. Deska Everybody Scream přitom není nijak plačtivá či lítostivá, hudebnice naopak nachází díky vidině návratu na pódia pevnou půdu pod nohama. A posluchačům dává přesně to, pro co si přišli, i když ve značně ponuřejším kabátku.

Ačkoli se zpěvačka víceméně drží svého rukopisu, tedy opulentního barokního popu s prvky rocku, našla dobrou dynamickou rovnováhu. Nesází jen na extrovertní a aranžérsky bohaté písničky, v nichž nechává naplno rozeznít svůj hlas, stále častěji se obrací do svého nitra, k baladám, které jsou zvukově ohlodané takřka na kost. Nechává tak více vyniknout kontrasty; a že jich album nabízí požehnaně.

Úvodní otvírák Everybody Scream v sobě nese sílu i tajemnost. Florence Welch v něm zpívá o entitě, která přebírá vládu nad jejím tělem, jakmile vstoupí na pódium. Je to ryzí esence Florence + The Machine, která díky halekání a pokřikování připomíná rozdováděný čarodějnický sabat. Na mystickou a folklórní notu přitom hraje hudebnice i dalšími skladbami, ať už jsou to Witch Dance, Sympathy Magic, The Old Religion nebo Kraken.

Písničky mají obřadní charakter a popisují zpěvaččino zmrtvýchvstání či potrat, kterým vyústilo její mimoděložní těhotenství, zabývají se však i postavením žen ve společnosti a hudebním průmyslu. „Musí být hezké být muž a dělat nudnou hudbou jen proto, že můžeš,“ naráží Florence Welch ve skladbě One of the Greats na skutečnost, že se po ženách vyžaduje neustálý tvůrčí posun.

A vývojem britská divoženka na nové desce nepochybně prošla, jakkoli staví na pevně vybudovaných základech. Její texty, přestože i v minulosti mnohokrát vzešly z básní, snad nikdy neměly takovou poetiku a zároveň ostrost. Florence Welch se v nich umělecky zcela obnažuje, zatímco hudebně míchá zábavný, hutný i opojný lektvar z vlastního traumatu a šílenství.

Vytváří obraz ženy, která jde proti tradiční popové líbivosti, i když na zpěvné melodie nijak nerezignuje. Přímočaré hity ovšem nenabízí, o uhlazenosti album opravdu není. Místo toho sází na syrovost, často je až zlověstné a znepokojivé. A pokud by mělo symbolizovat zmiňovaný rituál, byl by to nepochybně rituál očistný, po jehož završení se dostaví nutná i kýžená katarze. Takhle celistvou linku žádná z předchozích desek Florence + The Machine ještě neměla.

Verdikt: 80%

Šesté album Florence + The Machine má dobrou soudržnost i hloubku. Rusovlasá divoženka Florence Welch na něm dále prohlubuje svůj rukopis, tentokrát našla správný balanc mezi bouřlivými písněmi a těmi niternými.