Obrázek k článku RECENZE: Poklad pod kořeny marihuany. Cypress Hill zhulili i Hru o trůny
| Dód | Foto: BMG

RECENZE: Poklad pod kořeny marihuany. Cypress Hill zhulili i Hru o trůny

Back In Black je dokonale znějící album ve stylu starých dobrých Cypress Hill. S beaty provoněnými „Cali Weedem“ a texty štiplavými jako slunce západního pobřeží.

Novinka pionýrů kalifornského rapu se nese ve znamení návratu ke kořenům. Kapela rapových padesátníků po dlouhém období, kdy experimentovala s crossoverem, sáhla na svém jubilejním albu po osvědčeném zvuku i přístupu.

Kapela ve složení MCs B-Real, Sen Dog, bubeník Eric Bobo a DJ Muggs hraje v rapové scéně západního amerického pobřeží prim od začátku devadesátých let. Tehdy se z undergroundových floutků staly po vydání nejzásadnějších alb hvězdy pódií monstrózních festivalů. Posléze ovšem prošli i obdobími slabších alb. Na nejnovějším produktu Back in Black, který je mimochodem nazván stejně jako nejslavnější album kapely AC/DC, dokazují, že jsou i přes koketování s dubstepem, psychedelií i zvukem nové školy schopni autentického návratu ke kořenům.

Posluchačům se otevírá svět plný temné buddhistické esoteriky, provoněný kalifornskými odrůdami marihuany, kořeněný pouličními konfrontacemi gangů, které chřestí zbraněmi zákon nezákon. Tak to od Cypress Hill známe už z desek Temples Of Boom či IV. Houpavé a jistou formou latinsko-americké školy ovlivněné beaty od DJ Muggse ani v jedné z jedenácti nových písní nepřekračují svůj původní, dnes již oldschoolový stín. Doplněné o typické zvuky kongo bubnů a atmosférické náladové plochy, které vytvářejí dojem hustým dýmem zahaleného chrámu tibetských mnichů, jsou po posledních dvou deskách, které skalním fanouškům přinesly díky úhybným manévrům žánru k rapcore či dubstep nejedno mrzení, učiněným malvazem pro uši.

K desce zatím vydala kapela dva klipy. Open Ya Mind se stejně v typické cypressovské dikci věnuje pokrytectví v ohledu legalizace marihuany v Kalifornii, která dle Cypress Hill nejvíce poškozuje místní komunitu a nakonec i je – věčné obhájce marihuany jakožto relaxační pomůcky, která prostupuje kompletní tvorbu Cypress Hill natolik nerozlučně, že kouření velkého množství sušeného konopí bylo svého času dramatizovanou součástí všech živých vystoupení kapely. Klipy k Open Ya Mind i další skladbě Certified jsou animované. Všechny fanoušky televizní fantasy ságy Hra o trůny ihned trkne, že ten první je v podstatě huličskou předělávkou úvodní znělky k seriálu.

Certified, která je kolaborací s Demrickem, je v podstatě animovaným koncertem kapely. K vidění zde jsou tradiční atributy jejich živých vystoupení, ale i celého projektu. Objevují se tu ikonická bicí konga na podiu, motivy konzumenství marihuany, rozvášněný kotel fanoušků a všechny známé tváře za mikrofonem.

Na novém albu mě nejvíce oslovily právě tyto dvě písně. Open Ya Mind kromě skutečně velmi silných nápadů v textu i beatu, přináší i velmi aktuální tématiku. Dává zároveň nahlédnout do témat, která asi rappery po padesátce zajímají a pálí. Do trojlístku nejlepších písní z alba, které je skvělé i jako celek, bych připojil ještě píseň The Original, která obsahuje sampl z filmové klasiky, snímku Kmotr, a zpracovává téma světu gangů na západním pobřeží, do kterého se Cypress Hill jakožto členové „West Coast rap“ hnutí neodmyslitelně počítají.

Album přináší návrat ke kořenům – těm, které mají fanoušci na Cypress Hill rádi. Je to především jejich temný hutný styl, který s lehkým latinsko-americkým nádechem bezezbytku naplňuje škatulku amerického rapu ve své nejzlatější éře.

Verdikt: 90 %
Mnoho rapperů v letech umí navázat na nové přístupy a naskočit do rychle jedoucího vlaku populární podoby hiphopu, Cypress Hill se povedlo z něj vyskočit a v nejlepším slova smyslu se vrátit k tomu, co umí nejlépe.