Obrázek k článku Ke slávě Def Leppard pomohlo opilecké řádění a Marilyn Monroe, vzpomíná Joe Elliott
| Lukáš Rešl | Foto: Marek Musil

Ke slávě Def Leppard pomohlo opilecké řádění a Marilyn Monroe, vzpomíná Joe Elliott

Frontman britské hardrockové ikony Joe Elliott se ohlédl za dobou, kdy skupina nahrávala své přelomové album Pyromania, jež vyšlo v roce 1983. A prozradil příběh vzniku první hitové písně z desky, která kapele navždy změnila život.

Pokud se řekne slovní spojení rockové hvězdy, kdekomu na mysli vytanou právě Def Leppard. I přes nešťastnou nehodu bubeníka Ricka Allena, jenž po autohavárii v roce 1984 přišel o levou paži, se kapela na začátku kariéry nevzdala. Rick za pomoci elektronického systému přeskládal svou bicí soupravu, a i s handicapem ve skupině pokračoval. Vyplatilo se, o tři roky později Def Leppard nahráli svou nejúspěšnější desku Hysteria (1987), která se zlatým písmem zapisuje do rockové historie.

Tomuto krásnému příběhu však předcházelo už v roce 1983 vydání úspěšné desky Pyromania, která kapelu poprvé vystřelila do širšího povědomí. Hlavním tahákem desky se stal singl Photograph. Ten přitom vznikal za nepříliš příznivých podmínek. Zpěvák Joe Elliott a jeho spoluhráči byli v té době téměř bez peněz. Frontman tehdy bydlel v malém bytě v anglickém Isleworth. Jak nově popsal v podcastu The Rockonteurs Garyho Kempa a Guy Pratta, dům nebyl v příliš dobrém stavu. „Předchozí nájemník, zřejmě v opilosti, jednou v noci prorazil díru do zdi koupelny… Takže to tam vypadalo jako ve filmu Vykoupení z věznice Shawshank,“ vzpomínal Elliott.

Obdobně jako ve slavném filmu se proto rozhodl díru zakrýt plakátem. „Přes tu díru jsem dal plakát Marilyn Monroe, protože jsem to nehodlal opravovat. Nebyl to můj byt, měl jsem ho pronajatý,“ vysvětlil zpěvák. Díky onomu obrázku se mu časem v hlavě zrodil nápad.

„Zíráte na tu věc každý den. A když jsme přišli na nápad s Photograph, řekl jsem si: Co kdybychom to napsali jako (The Who) Pictures of Lily, která je o holce, do které jste bláznivě zamilovaní, a pak vám táta poklepe na rameno a řekne: Promiň, synku, ale je mrtvá. Největší touha, kterou nikdy nemůžete mít…“

Podle Elliotta byla Photograph v té době jen rozpracovanou instrumentální skladbou beze slov. „Věděli jsme, že z hudebního hlediska je to opravdu výjimečné… Jen jsme si to nechtěli zkazit textem,“ vzpomíná frontman, který dodal, že to v té době zkrátka trefili. A má pravdu, skladba prorazila v Americe, když se dostala na první místo rockového žebříčku a na 12. místo v žebříčku Billboard Hot 100. Deska Pyromania nakonec získala diamantový certifikát, což znamená, že se jí v USA prodalo více než deset milionů kopií.