Obrázek k článku Výkřiky z temnoty, smrt přítele a Lemmy. Příběhy zásadních alb Ozzyho Osbourna
| Frank Fišer | Foto: MSO PF

Výkřiky z temnoty, smrt přítele a Lemmy. Příběhy zásadních alb Ozzyho Osbourna

Byl posedlý netopýry, démony, riffy a peklem, ale hlavně byl posedlý hudbou. Ozzy Osbourne, nezaměnitelný hlas metalu, za sebou nechal stopu, která se nikdy neztratí. Vybrali jsme pět desek, které definují jeho sólovou kariéru.

Ozzy Osbourne nebyl dokonalý. Byl chaotický, kontroverzní, často na hraně, ale právě tím byl skutečný. Každá z těchto pěti desek je jiná, ale spojuje je jediná věc: nekompromisní hlas a duše člověka, který rock’n’rollem doslova žil.

A i když jeho životní plamen dohořel, zůstávají tu písně. Zůstává jeho smích, jeho šílenství, jeho melancholie. Ozzy nikdy nebyl jen zpěvák. Byl to král. A tenhle král, i po smrti, pořád vládne.

První úder po odchodu z Black Sabbath / Blizzard of Ozz (1980)  

Když Ozzy vyletěl z Black Sabbath, spousta lidí ho odepsala. Jenže on místo pádu sehnal geniálního kytaristu Randyho Rhoadse, se kterým dal dohromady debutové album tak silné, že i peklo muselo zatleskat. Blizzard of Ozz přineslo hity jako Crazy Train nebo Mr. Crowley a odstartovalo novou kapitolu, kde Ozzy nebyl jen přeživší – byl znovuzrozený. Temnější, silnější, hladovější. Tahle deska ukázala, že Prince temnot nelze umlčet.

Během nahrávání alba Ozzy poprvé okusil práci s klávesami a přestože tvrdil, že "synthy jsou pro diskošky", nakonec je právě jejich gotický zvuk slyšet v Mr. Crowley, která se stala jednou z jeho nejikoničtějších skladeb.

Když šílenství bolí / Diary of a Madman (1981)

Pokračování přišlo rychle a s ještě větší intenzitou. Diary je dramatičtější, temnější a osobnější. Poslední album s Randym Rhoadsem, který o pár měsíců později tragicky zahynul, se nese jako smuteční pochod génia, který nestačil ukázat vše. Silné riffy, atmosféra jak v katedrále a obrovská dávka emocí dělají z téhle nahrávky jeden z nejzásadnějších momentů Osbourneovy kariéry. A taky jednu z nejbolestivějších kapitol jeho života.

V době vydání desky se Ozzyho label rozhodl zakrýt pravdu o tom, kdo na albu skutečně hraje. Na obalu tak pózují jiní hudebníci, než ti, kteří nahrávku skutečně nahráli, což později vedlo k velké právní bitvě a přenahrání instrumentálních stop.

Vstávání z popela s vytím na měsíc / Bark on the Moon (1983)

Ozzy se znovu postavil na nohy, tentokrát s novým kytaristou Jakem E. Lee a s vizuálem, který dnes působí jako čisté metalové divadlo. Titulní skladba zněla z každé televize i rádia, a videoklip, kde se Ozzy mění v monstrum, se stal legendou. Hudebně je to mix syrovosti a prvních doteků osmdesátkové produkce, syntetizátory se s kytarou perou o prostor, ale všechno drží pohromadě díky Ozzyho charismatu. Tohle není návrat – to je znovuzrození.

Ozzy si při natáčení ikonického videoklipu k Bark at the Moon stěžoval, že kostým vlkodlaka je „jako nosit fén v puse“. Maskování trvalo několik hodin a Ozzy se během toho dokonce málem udusil vlastními umělými zuby.

Blues, bolest a hymny pro zlomený svět / No More Tears (1991)  

Devadesátky přinesly grunge a změnu nálad. Ozzy ale neuhnul. Naopak – No More Tears ukázalo jeho schopnost růst, vyprávět silné příběhy, a přitom pořád řvát do mikrofonu jako démon. Titulní skladba je epos a další hit Mama, I’m Coming Home je balada, kterou znají i ti, co tvrdí, že heavy metal nesnáší. Tahle deska je vyzrálá, smutná i silná zároveň. Ukazuje Ozzyho jako člověka, ne jen masku. A právě proto funguje dodnes.

Text k Mama, I’m Coming Home napsal Lemmy Kilmister z Motörhead během jediného večera. Ozzy později přiznal, že mu při poslechu demoverze ukápla slza. A jedna prý i Sharon, což byl výkon sám o sobě.

Peklo naživo / Live at Budokan (2002)

Ozzy na pódiu byl vždycky živel a Live at Budokan to zachycuje s přesností chirurgického skalpelu a silou rozjetého vlaku. Kapela, v čele se Zakkem Wyldem a Robem Trujillem, šlape jako stroj, a Ozzy dává najevo, že i po dekádách na scéně je pánem každého koncertního večera. Tahle nahrávka není jen dokument, je to důkaz. Důkaz, že hlas Prince temnot nezní jen ze studia, ale i z každého kousku pódia, které kdy rozdrtil pod svými botami.