Cropperova cesta začala po přestěhování z Missouri do Memphisu, kde se v kostele setkal s černošskými gospely, které ho hudebně ovlivnily. Ve čtrnácti letech mu přišla poštou jeho první kytara a inspirován hudebníky jako byli například Chet Atkins se rychle dostal do povědomí. Ikonický Fender Esquire, se kterým byl Cropper často vidět, měl od svých 19 let. Se spolužáky Charlie Freemanem a Duck Dunnem založili během studia na střední škole kapelu Royal Spades. Hráli převzaté skladby, později se přejmenovali na Mar-Keys a v šedesátých letech odstartovali éru Memphiského soulu. Nahrávali pod labelem Satellite Records (později Stax) s Jimem Stewartem, který si pracovitého a talentovaného Croppera natolik oblíbil, že z něj později udělal svého A&R mana (lovce talentů).
Cropper se objevil také na nahrávce Green Onions od Booker T. & The MG’s. Píseň původně vznikla jako B-side a v podstatě vzešla z jamu tria Bookera T. Jonese právě se Stevem Cropperem. Brzy na to se píseň stala hitem a z velké části ovlivnila zvuk tehdejší soulové hudby. Toto počínání zároveň nastartovalo Cropperovu kariéru vyhledávaného session playera, jelikož kapela Booker T. & The MG’s doprovázela pod labelem Stax velkou řadu umělců.

Steve Cropper z Robem Paparozim z The Blues Brothers v roce 2006, Foto: Profimedia
„Má velmi vyvinutý cit pro zvuk a dokáže z Telecasteru dostat spoustu různých zvuků, aniž by měnil jakákoli nastavení – jen pomocí prstů, trsátek a zesilovačů,“ komentoval Booker T. Jones Cropperovi schopnosti.
Velmi opěvovaná je Cropperova spolupráce s Otisem Reddingem. Společně tvořili silnou autorskou dvojici a z jejich dílny vyšel i hit (Sittin’ On) The Dock of the Bay, který musel Cropper dokončit sám, jelikož Reding krátce po nahrání tragicky zemřel. Cropper se nechal slyšet, že když spolu s Redingem tvořili, nepotřebovali žádné poznámky, prostě měli všechno v hlavě a jejich spolupráce byla velmi přirozená.
V roce 1969 vydal Cropper sólové album With a Little Help From My Friends, na kterém představil své instrumentální skladby a přizval k tomu spoustu kolegů z branže. Krátce na to z labelu Stax odešel, aby se mohl více soustředit na jiné projekty. Později založil TMI Studios, kde působil jako producent i hudebník a spolupracoval s předními interprety, mezi nimiž byli například John Prine, Rod Stewart či Jeff Beck.
Další významný milník v Cropperovo kariéře je jeho působení v The Blues Brothers, kde se opět setkal s Duck Dunnem. Nejdříve se potkali v kapele RCO All Stars Levona Helma a později se stali součástí již zmíněných Blues Brothers. Původně televizní sketch Johna Belushiho a Dana Aykroyda s hostujícími hudebníky přerostl v úspěšnou kapelu, která se proslavila jak na televizních obrazovkách, tak na pódiích. Já osobně si Stevea Croppera pamatuji z filmu jako „toho vousáče s telecasterem“.
Steve Cropper ze sebou nechává odkaz fenomenálního hudebníka, songwritera a producenta. Významně přispěl k vývoji a zvuku soulu a jeho zaznamenané kytarové riffy budou rozeznívat membrány reproduktorů ještě dlouho.