Obrázek k článku GLOSA: Placený kanál Chinaski je po měsíci fiasko. Sto předplatitelů získá Punčocháče
| Šárka Hellerová | Foto: Roman Černý

GLOSA: Placený kanál Chinaski je po měsíci fiasko. Sto předplatitelů získá Punčocháče

Ze současného počínání Chinaski je zřejmé, že cesty, jakým způsobem platit za hudbu, si stále hledají svůj nový směr. V době třicetiletého jubilea se ovšem ten, který zvolila jedna z našich nejúspěšnějších kapel, nezdá jako ten úplně nejšťastnější. Za pouhý měsíc nalákali Chinaski jen necelých sto předplatitelů. Vytrhne to nová verze hitu Punčocháče?

Pokud chtějí fanoušci videoklip v režii Jakuba Koháka zhlédnout mezi prvními, musí být předplatiteli kanálu skupiny na portálu Herohero. „Vezmeme vás tam, kam se nedostanou ani naše manželky,“ slibuje kapela potenciálním přispěvatelům s tím, že za paywallem naleznou dokumenty z natáčení, přípravy koncertů a backstage, vzpomínky, příběhy skladeb a také právě například i předpremiéry klipů. 

V nové verzi skladby Punčocháče si Eva Holubová, Jaroslava Obermaierová a Lilian Malkina natáhly na hlavu silonky. Vypadá to na solidní videoklip a šlapající novou verzi skladby. Přestože publiku kapela už část novinky z alba k třicetinám naservírovala, na svém placeném kanále hraje přesilovku. Nazaplatilo si ho ani tolik lidí, aby naplnili pro Chinaski domovský Lucerna Music Bar, natož O2 arénu, kterou kapela umí vyprodat. 

Crowdfundingové kampaně, kdy kapela vybírá obvykle třeba prostředky na nahrávání či vydání desky, už se staly běžnou součástí českého hudebního prostředí, byť většinou u menších či středních kapel. Situace, kdy jedna z nejpopulárnějších skupin dávkuje příběhy a své dílo fanouškům postupně, je však novinkou. Ukazuje, že cesty k financování muziky v době, kdy je éra velkých příjmů z prodejů desek skončila, jsou různé. A ne vždy zaručené.

Platit za hudbu má být normální, o tom není sporu. Éra, kdy prakticky veškerou tvorbu máme lusknutím prstu k dispozici v podstatě zadarmo (ano, mluvím o streamovacích službách), je možná šťastná pro publikum, ale neudržitelná. Vždyť i ty klipy mají dnes běžně parametry menšího filmového díla. Je tohle ale ideální řešení pro kapelu velikosti Chinaski jejíž příjmy leží většinově někde jinde? Navíc v roce oslav třicátého výročí, které završí dvěma koncerty v největší hale v zemi?

Vzhledem k současným 96 odběratelům a představě, kolik je zatím práce, se zatím nezdá, že by se kapele podařilo úspěšně podchytit trend, kdy se předplatná individuálních tvůrců jeví jako budoucnost financování nejrůznějších tvůrčích činností. Nicméně počkejme si. Bude to zajímavé sledovat, stejně jako vývoj loupežného přepadení v samotném klipu.

Osobně jsem zvědavá, jestli jde spíš o krok stranou, nebo budou podobné předplatitelské kanály  i u největších kapel na scéně běžná věc, nad kterou nikdo ani nemrkne.