Obrázek k článku Jakub Vedral: Kdo vsadil, že všechno bude stejně, pohořel
| Honza Vedral

Jakub Vedral: Kdo vsadil, že všechno bude stejně, pohořel

Uspořádal první i poslední pražský festival v roce 2020. Do letoška se přesto dívá s obavami. „Jak funguje PES pro oblast kultury je veliký propadák,“ říká producent Jakub Vedral v pátém pokračování podcastu Pražská hudba.

Ve svých společnostech Art Prometheus a Art Prom věnuje hlavně divadelní produkci. V minulosti ale stál třeba za pražským koncertem Skrillexe, plzeňským festivalem Živá ulice nebo výpravou halového koncertu Bena Cristovaa, se kterým měl loni podle původních plánů odjet i na Eurovizi.

 

Nakonec bylo všechno jinak. Ale Jakubovi se přes všechny problémy povedlo přidušené pražské kultuře dodat na začátku i na konci zpropadeného roku 2020 alespoň na chvíli dech a naději. Už na jaře stál za festivalem ArtParking, díky kterému v pražské tržnici pro diváky v autech zahrála Načeva, Vypsaná fixa i Národní divadlo. Autokoncerty s radostí utnul s koncem prvního nouzového stavu. A během toho druhého na konci roku vypustil do ulic obří loutky a Anděly na chůdách a otevřel divadelní galerii.

„Autokoncerty jsme dělali narychlo. Byl to velkej punk od začátku do konce. Vyžadovalo to velkou míru partnerství a spolupráce mezi námi a diváky. Díky tomu vznikaly emočně silný chvíle,“ vzpomíná na podivný úkaz roku 2020. „Každý, kdo tam vystoupil, si to ponese jako snad relativně hezkou vzpomínku, byť naprosto bizarní,“ říká narovinu. A vyjadřuje obavy, zda se vzhledem ke stávajícímu vývoji a přístupu vlády ke kultuře na jaře nedočkáme nechtěného druhého ročníku ArtParkingu.  

Atmosféru ArtParkingu, prvního festivalu roku 2020, zachycuje klip Vypsané fixy.

„Ti, co vsadili na to, že bude všechno stejné, pohořeli,“ říká o proměně kultury a hledání diváka v roce 2020. „V Praze máme štěstí, město se ke kultuře chová chápavě a snaží se jí pomáhat. Stačí, když člověk přijde s vizí,“ zdůrazňuje. Velké změny se podle něj odehrávají i na ministerstvu kultury, které by se podle něj mělo postupně stát "ministerstvem kreativních lidí". 

„Má smysl hledat cesty, jak se dostat k divákovi. Základ je pořád něco vymýšlet,“ sumíruje Jakub Vedral rok 2020.

Andělé v ulicích Prahy na festivalu Za dveřmi, který rok 2020 uzavřel.

V sérii podcastů Pražská hudba s podtitulem "vize hudební krize" vám hudební časopis Headliner přináší konkrétní příběhy umělců, promotérů, provozovatelů klubů, zástupců technických profesí či producentů, kteří v roce 2020 přišli kvůli koronaviru o práci a museli se přizpůsobit nové situaci. Nemluvíme s nimi jen o problémech, kterými pražská hudební kultura v těžké době prochází. Ale taky o řešeních, abychom zjistili, jaké změny hudební scénu v nadcházejících měsících možná ještě čekají.

Seriál Pražská hudba můžete poslouchat na SpotifyApple PodcastsAnchor.fm a v dalších podcastových službách. 

Projekt je realizován s finanční podporou hlavního města Prahy.

Předchozí díly: