Obrázek k článku GLOSA: Rosalía je chameleon. Těžký den zachraňuje dramatickou operou
| Michael Švarc | Foto: Sony Music

GLOSA: Rosalía je chameleon. Těžký den zachraňuje dramatickou operou

Pro Rosalíu jsou žánry jedna velká herna. Že se nenechá svazovat škatulkami, dokazuje španělská hvězda v prvním singlu z chystaného alba, který dostal název Berghain. Přestože odkazuje na slavný berlínský techno klub, ve skutečnosti v něm hraje prim orchestr a opera. Tu zpěvačka zvládá levou zadní při vykonávání domácích prací.

Rosalía se nikdy nebála experimentovat. Od ryzího flamenca se v průběhu svých desek propracovala až k latin popu, hip hopu a dalším žánrům. Že se rozhodla novou éru odpálit zrovna orchestrálním kouskem, v němž se mísí němčina, španělština a angličtina, je vlastně naprosto pochopitelný a geniální krok. Tlustou čárou totiž odděluje minulou desku Motomami od chystané Lux.

Katalánské hvězdě, která si svou originalitou už dávno vydobyla věhlas i ve světě, v singlu sekundují islandská legenda Björk a americký hudebník Yves Tumour. Oba mají v písničce spíše takové malé „štěky“, přesto pomáhají Rosalíe dotvořit dynamiku skladby. A že je to kus, u kterého při prvním poslechu nelze říct, kam se bude vyvíjet.

Singl Berghain lze číst jako písničku o člověku, který se nechává z lásky využívat. V klipu, v němž se o dramatickou složku postaral především London Symphony Orchestra, zpívá Rosalía operu, zatímco žehlí, drhne oblečení ve vaně anebo stele postel. Později ji v bytě jako disneyovskou Sněhurku obklopí zpívající zvířátka. Vizuální složka je stejně důležitá jako ta zvuková. Dohromady je to bez přehánění symfonie kreativity.

Tuhle písničku Rosalía nenapsala pro hitparády, přesto je to absolutní šleha, kterou nelze dostat z hlavy. Zároveň nelze předpovědět, kam bude album Lux zvukově směřovat. Ať už si ale zpěvačka připravila cokoli, půjde bezesporu o událost.