Obrázek k článku Glosa: Noční obraz Vladimíra Mišíka záměrně ignoruje Spotify. Vyplatí se boj proti streamingu?
| Honza Vedral | Foto: Animal Music

Glosa: Noční obraz Vladimíra Mišíka záměrně ignoruje Spotify. Vyplatí se boj proti streamingu?

„Streaming je zatím nastaven špatně,“ vysvětluje vydavatel Petr Ostrouchov, proč si fanoušci musí za očekávanou novinku Vladimíra Mišíka, která právě vychází, normálně zaplatit a nenajdou ji v cloudových službách.

Album vychází v podobě audiofilského dvou-vinylového kompletu, na CD, na magnetofonové kazetě a formou digitálního downloadu mp3 i ve vysokém rozlišení. Na Spotify, Apple Music a v dalších streamingových službách se záměrně objeví až během příštího roku. 

„Chápu, že streaming je nevyhnutelnou součástí vývoje, ale zatím je nastaven špatně – spíše symbolické předplatné, které je cenou za přístup k veškeré hudbě tohoto světa, vyvolává dojem, že hudba nemá žádnou hodnotu,“ vysvětluje vydavatel a producent alba Petr Ostrouchov v tiskové zprávě.  

Po triumfu alba Jednou tě potkám, které získalo šest Cen Anděl a patřilo mezi komerčně nejúspěšnější nahrávky roku, patří Mišíkova novinka mezi nejočekávanější tituly sezóny. Sebevědomým krokem se tak vydavatelství Animal Music znovu snaží vyvolat diskusi o ceně, za kterou je dnes hudba dostupná. 

„Zpět k vydavatelům a umělcům se vrací jen zanedbatelný zlomek vynaložených nákladů, takže udržitelnost nahrávacích aktivit je za důstojných podmínek vyloučena. Sázíme na to, že posluchače Vladimíra Mišíka osloví bohatě vypravené nosiče vinyl, CD, kazeta nebo download, jejichž nákupem je stále ještě možné podporovat hudebníky a vydavatele a umožnit tak, aby nové nahrávky vůbec vznikaly. Dokud tedy existují příslušné přehrávací přístroje,“ pokračuje ve své úvaze Ostrouchov. 

Proti streamingu se nedávno výrazně postavila i pianistka Nikol Bóková, s níž jsme přinesli rozhovor v červencovém Headlineru. Svou oceněnou desku Díl první do oblaků s hudbou loni záměrně nevyslali ani Robert Křesťan a jejich Druhá tráva. Zda jsou to osamocené výstřelky nebo začátek nového tuzemského trendu, kterým umělci mohou reálně tlačit na těžko průhledné společnosti, ukáže až čas. A možná právě to, jak si teď Noční obraz povede komerčně. 

Bude zajímavé sledovat, zda i přes záměrnou ignoraci streamingu Vladimír Mišík s deskou, která stojí jako dvě piva a panák dobrého rumu, výrazně promluví do hitparády nejúspěšnějších alb, kterou sestavuje IFPI.

Bylo by příjemnou zprávou svědčící o zájmu o hudbu, kdyby se to povedlo. Ostatně zdravá dávka idealismu k hudebnímu kvasu vždycky patřila. A bez ní se těžko něco změní.