Obrázek k článku GLOSA: Sýr, popel i erotické pomůcky. Házet bizarnosti po muzikantech je zlý trend
| Michael Švarc | Foto: Profimedia

GLOSA: Sýr, popel i erotické pomůcky. Házet bizarnosti po muzikantech je zlý trend

Muzikanti právě dohráli píseň a publikum freneticky ryčí. Náhle kdosi v předních řadách vymrští směrem k pódiu předmět, jímž chce své idoly obdarovat. Jednou je to plyšák, jindy podprsenka. Nic nového. V posledních týdnech ale někteří fanoušci sahají i k bizarnějším věcem, třeba lidskému popelu, obřímu kolu sýra nebo sexuálním pomůckám. Slovy Evy Holubové v Pelíškách by se chtělo říct, že se nám tady rozmohl takový nešvar.

Házení plyšáků či spodního prádla je samozřejmě evergreen, který pamatuje řada rockových veteránů. V posledních týdnech se ale ukazuje, že klasika některým fanouškům nestačí, a tak sahají k odvážnějším a netradičním předmětům.

Na koncertu Pink jeden z fanoušků vhodil na stage pytel s lidským popelem, jiný zase zpěvačku obdaroval obřím kolem sýra brie. Lil Nas X to málem schytal sexuální pomůckou, Bebe Rexha dostala mobilem ránu přímo do obličeje a musela do nemocnice, Harryho Stylese trefila sladkost do oka.

Atmosféra koncertu oblíbeného interpreta umí být opojná a strhující, ale fanoušci jako by zapomínali, že jsou během vystoupení hlavně diváky. Sice angažovanými, od kterých se neočekává pouze ukázněný pasivní poslech, ale stále diváky, kteří respektují určité hranice a chovají se ohleduplně – k sobě navzájem, ale i k vystupujícím. Vždyť to není tak dávno, kdy došlo k tragédii na festivalu Astroworld, kde zemřelo 10 lidí.

Možná právě i tato událost řadu koncertů změnila. Interpreti a kapely chtějí ze svých vystoupení udělat bezpečné místo, kde nejenže nedochází k podobným tragédiím v publiku, ale kde se i sami hudebníci mohou cítit komfortně. A házení předmětů na pódium s tím úzce souvisí. Dostat i tím blbým plyšákem do obličeje také nemusí být nic příjemného. Už jen z důvodu, že zpěváci kvůli osvětlení často příliš dobře nevidí do publika, a tak je každý předmět letící na hlavu docela nepříjemným překvapením.

Něco na mě hoďte a zabiju vás, vzkázala Adele

Že fanoušci často ztrácejí zábrany potvrdila nedávno i Billie Eilish. „Na pódiu se do mě strefují věcmi šest let, to není žádná novinka. Lidé jsou vzrušení a může to být nebezpečné,“ uvedla zpěvačka, zatímco její bratr Finneas doplnil, že fanoušci nechtějí muzikantům ublížit, ale spíše připoutat jejich pozornost.

Oba sourozenci se nicméně shodli na tom, že jde často o nepříjemnou záležitost; k házení předmětů mají nicméně ambivalentní vztah, protože na jednu stranu chápou, že fanoušci jednají z lásky k interpretům. „Jako umělec jste ale ve zranitelné pozici,“ vysvětlila Eilish.

Že jde na vystoupeních především o hudbu, a ne o upoutání pozornosti, připomněla svým fanouškům také Adele. „Všimli jste si, kolik lidí teď zapomíná na zatracenou koncertní etiketu? Lidé si prostě házejí věci na pódium. Jen si na mě zkuste něco hodit a já vás kurva zabiju,“ vzkázala zpěvačka.

Ve stejném duchu se vyjádřil zpěvák Charlie Puth. „Tenhle trend musí skončit. Je nerespektující a nebezpečný.“

Pro fanoušky by to měl být jasný signál, že by občas měli krotit svoje emoce, a náklonnost ke svým idolům vyjádřit možná vhodnější a umírněnější formou, třeba obyčejným potleskem a křikem. Navíc představa, že si hudebníci na všechny sesbírané plyšáky a další artefakty vyčlení u sebe doma místo, je stejně tak naivní jako úsměvná.

Gross celé věci nicméně tkví v tom, že koncerty, navzdory zažité divokosti, mají být místem, kde si každý může užít hudbu v bezpečném a respektujícím prostředí. Doby Woodstocku jsou pryč a dnešní atmosféra a obecná nálada s nimi už příliš nekorespondují. Minimálně na popových koncertech ne. A to by mělo být pro návštěvníky rozhodující.