Obrázek k článku NAŽIVO: Vyhrává hloupost a strach. Slováci Billy Barman zrcadlí dobu a k tomu skvěle hrají
| Marek Reinoha | Foto: Marek Reinoha

NAŽIVO: Vyhrává hloupost a strach. Slováci Billy Barman zrcadlí dobu a k tomu skvěle hrají

Slovenskou kapelu Billy Barman mám moc rád. Pokud si ale dobře pamatuji, naživo jsem ji neviděl někdy od jejich třetího alba Dýchajúce obrazy z roku 2016. Od té doby vydali další dvě řadová alba. Poslední Galérii duševného zdravia vydali teprve nedávno a nyní ji představili v Praze a Brně.

V poslední době také stihli svoji sestavu doplnit o ženský prvek, konkrétně o basačku. Když po úterním koncertě v pražském Lucerna Music Baru přesunuli putovní Galériu do brněnského Fléda Clubu, nemohl jsem si tu jejich „galerii“ nechat ujít.

Billy Barman s sebou přivezli hudebníka, zpěváka a herce Simona Štubniaka, který si říká The Curly Simon. Barmanům na novém albu hostoval v songu Takáto si / Väzni predstáv. Simon předvedl zajímavý set na pomezí popu a alternativního indie rocku s prvky rapu. Za podpory bubeníka a kytaristy, kteří Simona doprovázeli a dodali jeho vystoupení patřičnou klubovou energii, se mu podařilo převážně slovensky mluvící mladé publikum roztančit.

The Curly Simon

Poté však již na pódium přibyli ti, na které jsem čekal nejen já, ale i zbytek zhruba ze tří čtvrtin zaplněné Flédy. Frontmani Juraj Podmanický a Jozef Vrabel v doprovodu zbytku své kapely. Koncert mimochodem prokázal, že Billy Barman mají opravdu frontmany dva. Barmani svůj set otevřeli songem Had z nového alba. Velmi trefně reflektuje současnou situaci na Slovensku. Koncert tedy začal stejně jako album Galéria duševného zdravia verši „Do nášho mesta sa vrátil červený had. Vyliezol z dier a už vyhráva hlúposť a strach“. Následovala chytlavá a energická nová skladba ZERO. Dominuje v ní výrazná basová linka propletená elektronickým beatem. Hned u druhé položky koncertu jsem tedy mohl uznale konstatovat, jak velkou posilou pro kapelu nová členka Laura Jašková je. Až do konce jsem její výkony nepřestal sledovat a obdivovat.

Set byl průřezem celé tvorby a sestával jak ze skladeb z nového alba, tak z těch předchozích. Nechyběly ani již zavedené hity jako třeba Vrkoče, Traja, Mladým Chýba Vojna nebo můj nejoblíbenější barmaní song Strmá Voda. Z nových písní bych chtěl vypíchnout taneční track Karamel, emotivní Hory medzi nami nebo melancholickou a hodně silnou skladbu Démoni. Má zajímavý potemnělý text. Kapelu Billy Barman mám rád zejména proto, že se jí daří jakoby samozřejmě a nenásilně a s lehkostí jim vlastní mazat hranice mezi alternativní nezávislou hudbou a mainstreamem. Míchá pestrou škálu různých hudebních stylů od indie popu a elektroniky přes akustickou melancholii až ke klubové tanečnosti. A toto všechno dohromady podpořené výbornými často metaforickými texty a skvělými melodickými vokály obou frontmanů tvoří jedinečnou a neskutečně přitažlivou atmosféru a náročnějšímu posluchači připravuje i velmi zajímavé hudební zážitky. Billy Barman na Flédě prokázali, proč jsou jednou z nejoblíbenějších slovenských kapel. I když bylo zřejmé, že publikum tohle všechno už vědělo, protože jak jsem již uváděl, většina návštěvníku Flédy (odhadem více než 85 %) byla ze Slovenska. Takže kapelu a její písničky, včetně těch z nového alba znali a při tanci jejich texty zpívali, což atmosféru koncertu ještě násobilo.

Z expozice jejich tvorby nejen z Galérie duševného zdravia se na Flédě vyklubal výborný koncert a je jen škoda, že Billy Barman v České republice nemají více fanoušků. Protože kapela to, co dělá, dělá skvěle a má i jim co říct. Po hudební i textové stránce. Tuzemští fanoušci si to ještě letos budou moci ověřit na festivalech Rock for People nebo Pop Messe.

Verdikt: 89%

Billy Barman, Support: The Curly Simon
10. duben 2024, Fléda, Brno