Obrázek k článku NAŽIVO: Tancovat v Praze na Laurie Anderson? A proč ne?!
| Saša Neuman | Foto: Ebru Yildiz

NAŽIVO: Tancovat v Praze na Laurie Anderson? A proč ne?!

„Smyslem toho, že jsme se narodili, je abychom si to tady na světě naprosto, skvěle a maximálně užili,“ říká Yongey Rinpočhe, tibetský mistr Laurie Anderson. A jeho žačka ve svých šestasedmdesáti letech i po čtyřech dekádách koncertování toto poselství dál úspěšně rozváží po celém světě formou svých vystoupení.

Tentokrát si k tomu do pražské Archy přibrala avantgardní newyorskou jazzovou partičku Sex Mob a začaly se dít věci.

Obvykle je totiž podoba Lauriiných skladeb daná samplerovým půdorysem. Hoši ze Sex Mob, kterým nečiní problémy jazz, pop, rock, funky ani reggae, tento základ ovšem často příjemně rozpohybovali a občas dokonce nekompromisně převálcovali. Pro dobro věci. A Laurie přitom vypadala víc než spokojeně.

Začátek tvořený ikonickými skladbami From the Air a O Superman probíhal ještě celkem „postaru“, ale jen co diváci vykřičeli své frustrace v Řevu pro Yoko, začal koncert příjemně nabírat grády.

Když se Laurie zmínila o Jamesi Brownovi, kapela Sex Mob, specialisté na důmyslné coververze, spustila jeho Get on the Good Foot a obecenstvo se poprvé zavlnilo. V pozoruhodné verzi Lou Reedovy písně Junior Dad Laurie napřed komunikovala s jeho hlasem ze záznamu jen hrou na housle za doprovodu kontrabasu, ale pak kapela (dva z dechařů skvěle ovládali i kytary) spustila extatický rockový mazec, nad nímž se vznášel usmívající se Lou Reedův duch. Tím ale přehlídka muzikantských schopností hudebníků ze Sex Mob zdaleka nekončila. Píseň It's Not the Bullet That Kills You, It's the Hole z roku 1977, kterou Laurie vydala na singlu ještě před začátkem své kariéry, s ní odehráli jako plnokrevné reggae. A když pak došlo na „techno protestsong“ Only the Expert o „expertech“ na všechno, kteří v médiích blbnou lidem hlavy, v podstatě celý sál tancoval. Tancoval na Laurie Anderson? A proč ne?

Nebyla by to Laurie Anderson, aby v textech i v promluvách mezi písněmi hořce nekomentovala stav světa, ve kterém žijeme. Neporozumění, konflikty, války, ničení životního prostředí... nebylo špatné se z toho vykřičet v Řevu pro Yoko, ale ještě daleko lepší bylo se z toho vytancovat! Ať jdou experti do háje!

Celý koncert doprovázela videa, promítaná na plátno za muzikanty. Objevovaly se tam věci důvěrně známé, ale i ukázky z nových projektů virtuální reality, kterým se Laurie v posledních letech věnovala nejméně stejně intenzivně jako hudbě. A přesto, a nebo možná právě proto stojí za povšimnutí, co si umělkyně o současném technologickém rozvoji včetně v poslední době čím dál populárnější umělé inteligence myslí. V jednom z videí na titulku stálo:

Pokud se domníváte, že technologie vyřeší vaše životní problémy,
nechápete ani moderní technologie – ani své problémy.

A pak už koncert končil a Laurie ještě vyzvala diváky, aby se k ní připojili ke krátkému cvičení elegantní pohybové techniky taj-či za zvuků čínské loutny ze sampleru. Propojení mezi pódiem a hledištěm dostalo ještě další level. A jestli sem Laurie přijela, abychom si alespoň na nějakých cca 90 minut svůj život naprosto, skvěle a maximálně užili, docela se jí to povedlo.

Verdikt: 90 %

Laurie Anderson
21.11. 2023, Divadlo Archa, Praha