Obrázek k článku Od Yo Yo Bandu po Chaozz. Tak se dávala dohromady hudba pro seriál Devadesátky
| ŠH | Foto: Zuzana Páchová, Česká televize

Od Yo Yo Bandu po Chaozz. Tak se dávala dohromady hudba pro seriál Devadesátky

Kromě řady rozsáhlých kriminálních případů či privatizačních kauz je s devadesátými lety nerozlučně spjata i hudba. Nový seriál České televize má svůj playlist, který vám připomene, co se poslouchalo v devadesátkách.

Minisérie České televize připomíná nejen dění ve společnosti, ale i dobovou hudbu. A to nejen české i zahraniční hity, které dodnes dokázal vyhnat z hlavy jen málokdo a některé z nich ještě neopustily rádiový éter, ale místy i větší rarity. Na Spotify si nyní můžete poslechnout playlist, který vás vrátí v čase. Zahraniční hity jako Eins Zwei Polizei, It`s My Life a Gangsta`s Paradise střídají Dívka s perlami ve vlasech, Rybitví či Vodopády.

Výběr skladeb do seriálu byl především na režisérovi Peteru Bebjakovi a střihači Marku Královském, kteří si přáli pomocí hudby jasně identifikovat dobu a od prvních tónů diváka zavést na konec milénia. „Vybírali tedy charakteristické hity, které všichni známe z hitparády ESO a podobně,“ vysvětluje mistr zvuku Ivo Broum, který rovněž přispěl svou troškou do mlýna a přidal své návrhy do scén, kde hudba hraje třeba jenom z rádia. „Třeba když se v jednom z dílů jde Plíšek ptát do restaurace, tak tam hraje kapela Nastřižené vlasy, která měla v devadesátých letech obrovský megahit a potom už o ní nikdo neslyšel,“ říká Broum s tím, že primární bylo nastínit atmosféru.

Její nastolení zdaleka nekončilo u výběru písniček, svá specifika má u práce na dobovém seriálu i další práce se zvukem. Mimo jiné proto, že seriál využívá celou řadu dobových rekvizit, jako jsou telefony, vysílačky, či tehdejší auta. „V České televizi jsme v rekvizitárně našli staré telefony, které se musely připojit na trafo, aby se rozezněly. V prvních dvou dílech je také hodně psacích strojů, takže bylo nutné zvukově zajistit i toto. Stroje se pak v průběhu děje postupně ubíraly, tak jak i hlavní postavy postupně přecházejí na počítače,“ přibližuje práci Ivo Broum.

„U aut se většina věcí musela nahrát, když byly vozy na place, tak jsem toho využíval a taky jsem si jednou od kamaráda půjčil Favorita. V archivu totiž sice mnoho zvuků je, ale pro seriál jsme chtěli mít tyto věci vlastní,“ popisuje Broum, že při natáčení dbali na detaily.

Seriál se, co se soundtracku týká, nespoléhá pouze na hudební archiv devadesátých let: „Také bych rád zmínil úžasnou hudbu Juraje Dobrakova, jelikož on je tvůrcem té atmosféry,“ upozorňuje mistr zvuku seriálu Devadesátky na práci kolegy. „Přestože v seriálu zazní několik známých hitů, tak celkově nejde o žádné rozjuchané devadesátky, ale o temnou záležitost. Vytvořil hudbu, která nekoliduje s dialogy, ale přesto je velmi výrazná a mohla tak vyniknout. Jurajovi jsem dodával již smíchané díly se všemi atmosférami a ruchy, což mu pomohlo při skládání. Díky této synchronizované se povedlo dosáhnout výsledku, který spolu funguje.“