Druhé dva dny Colours of Ostrava z mého osobního pohledu neměly zásadní headlinery, i když chápu že například vystoupení Snow Patrol mohlo mnoho návštěvníků potěšit. O to více jsem se soustředil na menší až malé koncerty, mezi kterými jsem pro vás vybral ty, které na mě nejvíce zapůsobili.
Temně smyslná Heartworms
Zpěvačku, kytaristku a songwriterku Jojo Orme a její hudební projekt Heartworms jsem si pro sebe objevil na letošním ročníku festivalu Glastonbury, kde mě její vystoupení uchvátilo. Byl jsem tedy moc rád, že ji v Ostravě opět uvidím. Překvapilo mě, že na Colours přijela bez druhého kytaristy a bez thereminu. Vystoupila jen s bubeníkem. Nicméně i ve dvou vystřihli neskutečnou intenzivní postpunkovou nálož s příměsí gotiky a podpořenou výraznými elektronickými podklady. Stejně jako na Glastu i na Colours Orme pódium zcela ovládla nejen svým zpěvem a hrou na kytaru, ale i tanečními kreacemi zhmotňujícími temnou smyslnost hudby. Jsem moc rád, že jsem si v krátkém čase opět mohl dopřát tento intenzivní hudební zážitek. Potěšilo mě i to, kolik lidí se na ni přišlo podívat, a že si koncert také užívali.
Bez ladu a skladu a poselství o důležitosti svobody
Slovenská kapela Bez ladu a skladu vedená Michalem Kaščákem je na scéně již 40 let a přesně tak dlouho je miluju. Proto jsem nemohl minout jejich vystoupení na Colours, kam si s sebou přivezli krojovanou dechovou hudbu Lucerka. Skupina Bez ladu a skladu ve své době symbolizovala odpor vůči komunistickému režimu a mohlo by se zdát, že se texty skladeb jako Odtnite mu hlavu, Udavač, nebo Píšete všetci modrým perom už dávno přežili. Ale opak je pravdou. V současné době, kdy kolem sebe sledujeme vzestup popularity politických subjektů, které inklinují k potlačování svobod a k novým totalitám (a na Slovensku o tom vědí své), bohužel získávají znovu na aktuálnosti.
Přestože kapela, ve které hraje ředitel festivalu, primátor města a ředitel fakultní nemocnice, vystupuje pouze sporadicky, a pouze pro radost svoji a svých fanoušků, jsou jejich vystoupení tradičně nakažlivě energická a velmi autentická. A jinak tomu nebylo ani na Colours. Jejich hudba je postavena na silných basových linkách a řízeně chaotických zvucích kytary, kláves a saxofonů, které v Ostravě podporovala svojí silou zmíněná dechová kapela. Znělo to prostě skvěle a byla to veliká zábava, navíc s podprahovým poselstvím o důležitosti svobody.
Viktor Ori odráží svět kolem nás
Viktor Ori, někdejší frontman výborné slovenské kapely Shallov se před časem rozhodl pro sólovou dráhu a zpívání ve své mateřštině. Viktor v loňském roce vydal sólové album Lepsie nebolo nikdy dobre nebude. V červnovém čísle časopisu Headliner si můžete přečíst rozhovor, který s Viktorem spáchal Wlado, a v němž i o tomto albu mluvili. Je to neskutečně silné album, ale naživo, když Viktora doprovází výborný bubeník Antonín Kropáček, z něj až mrazí. Muzika a její texty jsou bezvýchodně depresivní stejně jako současný svět kolem nás. Má to neskutečnou hloubku a energii. Je to tak silné, že si po skončení koncertu nepodřežeš žíly jenom proto, že to chceš slyšet znova. Marně hledám v paměti, kdy jsem naposled něco takto silného na československé scéně slyšel.
Jana Kirschner je vybroušený diamant
Díky již zmíněné absenci headlinera se vystoupení slovenské hudebnice Jany Kirschner doprovázené skvělou československou kapelou stalo v podstatě vrcholem sobotního programu. Hudba Jany Kirschner nemá zase tak daleko k popu, ale díky jejímu sofistikovanějšímu a květnatému přístupu k songwritingu a k hudbě samotné je nutné se k jejím podmanivým melodiím proposlouchat. To se projevilo i na Colours. Publiku chvíli trvalo, než se na muziku napojilo. Jakmile se to však stalo, tak už se Jana Kirschner nemusela spoléhat pouze na podporu kapely za sebou, která čítá i tři vokalistky, ale mohla se opřít i o tisícíhlavý sbor publika. Ve výsledku umělkyně svojí nespoutaností a charismatem publikum strhla. Z jejího vystoupení se opravdu stal koncert, který v sobotním programu na hlavních pódiích plném hudby pouštěné z flash disku do opulentních světel a ohňů zářil jako precizně vybroušený diamat.