Obrázek k článku Čerstvé (z)boží: Kapela prazdniny se vrací odhodlaná bourat hranice žánrů
| Marek Reinoha | Foto: Michael Kotzur

Čerstvé (z)boží: Kapela prazdniny se vrací odhodlaná bourat hranice žánrů

Brněnskou alternativně popovou kapelu prazdniny sledujeme již delší dobu. Zařadili jsme ji mezi 50 nadějí tuzemské hudby pro rok 2022, informoval jsem o nich v rubrice Lokál a vloni v létě hrála na jednom z Headliner Pontonů. Od té doby kapela nahradila drum mašiny živým bubeníkem a připomíná se novým singlem exiled, který je předzvěstí chystaného EP.

S kapelou, tehdy ještě tříčlennou, jsem mluvil naposledy minulý rok v rámci přípravy článku do rubriky Lokál. Naživo jsem je viděl letos v květnu na novém brněnském festivalu V sadě skví a musím říct, že si to s novým bubeníkem neskutečně sedlo. Dostalo to koule a ve výrazu byl slyšitelný nezpochybnitelný progres. Když jsem se nyní znovu spojil s producentem kapely, kytaristou a klávesákem Michaelem Schnaubertem řečeným Šnaubi, nemohl jsem se nezeptat, jak sami vnímají vývoj, kterým kapela prošla.

„Přijde mi, že když jsme se spolu bavili minule, byli jsme zrovna trošku ztraceni v otázce, co chceme reálně dělat a kam hudebně mířit. Vyhráli jsme Startér a veškerou energii jsme pak soustředili na koncertování a přípravu singlu pro Radio Wave. Proto jsme si pak dali přes zimu pauzu, během které jsme si ujasnili, jakou cestou se vydat. Vzali mezi sebe Davida Balšánka, který hraje na bicí, a mám pocit, že se prazdniny konečně začaly dostávat tam, kde jsme je vždycky chtěli mít,“ odpověděl mi upřímně Šnaubi.

I proto, že kapelu po dobu její existence sleduji a chodím na její koncerty, jsem se těšil na nějaký nový release. Konečně jsem se dočkal. Na novém singlu se prazdniny vymaňují z pokojíčkové atmosféry předchozích nahrávek, což už vlastně bylo patrné na jejich živých vystoupeních. Vydávají se vstříc zvukovým experimentům a žánrové svobodě. Šnaubi mi k tomu řekl: „Prazdniny nikdy nebyly kapela, která by se limitovala žánrem. Když jsme začali skládat a produkovat nové věci, základem celého procesu bylo potlačit ego každého z nás a dělat všechna rozhodnutí tak, aby to bylo co nejlepší pro ten song. Konečný sound je výsledkem nějakého respektu vůči písničce a kombinací toho co posloucháme. Takže je v novém zvuku prazdnin možné slyšet vlivy jak raggaetonu a hyper popu, tak tvrdých kytar nebo emíčka. Vše zabalené do jednoho kompaktního balíčku.“

A přesně to, o čem Šnaubi mluví je z nového songu skutečně cítit. Kapela v něm osciluje mezi synth popem, kytarovým emíčkem, trapem nebo elektronikou. Ač to může znít hodně nesourodě, nakonec to dohromady hodně dobře funguje. Výsledkem je fresh song s letním vibem o tom, že pokud jste uvízli na jednom místě, jediným řešením všech vašich problémů je utéct od všeho a od všech. A prazdniny na něm symbolicky utíkají od rizika žánrové svázanosti. Přesto však zůstávají svébytnými hudebníky, zejména v té nevtíravé chytlavosti, oblibě v nosných melodiích a zajímavě pojatém zpěvu. O vizuální zpracování exiled se postaral kytarista Michael Kotzur, který singl obohatil eskapickým diy klipem.

Foto: Marek Reinoha 

„Máme teď novou energii skládat a nahrávat, nového bubeníka a spoustu nápadů, které postupně realizujeme“ doplňuje Šnaubi. Také mi prozradil, že mají v plánu v průběhu letních prázdnin poslat do světa ještě jeden singl a na začátku podzimu snad i nové EP, jehož vydání by chtěli podpořit sérií koncertů. Za sebe mohu říct, že na sobě kapela pracuje, neskutečně roste a určitě se od ní ještě dočkáme zajímavých nahrávek nesoucích se na vlně současných trendů. Singl exiled toho budiž důkazem.