Obrázek k článku Dvě minuty agrese a nenávisti. Extrémní thrown posouvají hranice tvrdosti
| Lukáš Rešl | Foto: Aslak Junttu

Dvě minuty agrese a nenávisti. Extrémní thrown posouvají hranice tvrdosti

Švédský corový projekt thrown uhranuje nevšední formou brutálně produkované muziky, která se zarývá hluboko pod kůži. Úkaz ze světa tvrdé hudby se u nás představí v rámci evropského turné v pražském klubu Bike Jesus 27. března. Přečtěte si, čím je tento těžkotonážní hardcore, zajímavý.

I svět té nejtvrdší muziky se neustále vyvíjí. Svědčí o tom řada mladých kapel, které se snaží „tvrdost“ a intenzitu svých písní posunout na vyšší úroveň. Jedním ze zástupců nové nebo chcete-li moderní generace jsou švédští thrown, kteří v minulém roce na streamovacích platformách doslova vystřelili a de facto jste na ně narazili v každém druhém metalovém a corovém playlistu na Spotify. Tahle kapela je bez nadsázky raketou světové scény.

Její start byl přitom relativně pozvolný. Kvarteto debutovalo koncem roku 2021 singlem grayout, těžkou a brutální vypalovačkou, která uhranula svým mixem a celkově působivou produkcí. Skrze ni rytmicky sladěné kytary s bicími a nekompromisním screamem frontmana Marcuse Lundqvista posluchače rozložili na mikročástice.

V březnu 2022 následovalo první EP s názvem Extended Pain, na kterém se vyjma debutového grayout objevily další čtyři drtivé singly se stopážemi kolem dvou minut. To nejlepší pak ze sebe kapela dostala v loňském roce, kdy vypustila pecky on the verge a guilt, které během krátké doby nastřádaly na Spotify miliony streamů. Právě v těchto „hitech“ kapela dokázala poutavým způsobem skloubit těžkotonážní rytmiku se zatěžkanými a chytlavými samply. A aby toho nebylo málo, začátkem letošního roku přebili svůj zásobník a vypálili další pecku backfire.

Metaloví a coroví fajnšmekři by proti tomu možná něco namítali, ale do značné míry jsou thrown na té nejtvrdší scéně pozoruhodným úkazem, který vyniká svou neotřelou formou extrémní muziky, která se vám zarývá hluboko do morku kostí. Zásluhu na tom má bezesporu producent Buster Odeholm, který je zároveň bubeníkem téhle zběsilé partičky. Odeholm patří mezi výrazné metalové producenty nové generace a vyjma thrown působí ještě v kapelách Vildhjarta a Humanity's Last Breath, které rovněž na scéně silně rezonují.

Kolem thrown zároveň neustále víří tajemná atmosféra. Skupina ke svým příspěvkům na sociálních sítích povětšinou přikládá jen strohý text, k přiloženým fotografiím kolikrát ani nic nepíše. Oznámení nových tracků tak někdy přichází znenadání a kapela tak jednou za čas vystřelí krátký, úderný song a zase se stáhne do ústraní. Zda brzy dojde na debutové album není zcela jasné.

Tak či tak mají thrown na živá vystoupení dostatečně velký repertoár, o čemž jsem se mohl nedávno přesvědčit na koncertu skupiny Fit For A King, kde thrown v roli předskokana předvedli zuřivou a naprosto šílenou show. Tahle parta zkrátka umí přenést kvalitu svých audio nahrávek i na pódia, což je na ní o to cennější. Ne nadarmo jsem ji proto osobně zařadil do výročního Headliner The best of 2023 v rámci kategorie „světový objev“.