Obrázek k článku Jak se v Československu rodil rock. Vyšly paměti Jiřího „George“ Kozla
| Josef Vlček | Foto: Euromedia

Jak se v Československu rodil rock. Vyšly paměti Jiřího „George“ Kozla

V posledním listopadovém týdnu se dostala na trh knížka Jiřího „George“ Kozla Ostnatej drát nenaladíš. Starší pamětníci českého bigbítu jméno George Kozel dobře znají. Fanoušky obdivovaný baskytarista prošel řadou pražských kapel šedesátých let a spolu s Radimem Hladíkem založil Blue Effect.

Jako řada dalších českých rockových muzikantů odešel na začátku sedmdesátek spolu s bubeníkem Kášou Jahnem do zahraničí, kde se mu – jak jsme se dozvídali tu a tam ze šeptandy – docela dobře dařilo. Jak v rocku, tak v jazzu.

Ostnatej drát nenaladíš je něco jako autobiografie. Pro ty, kdo se zabývají historií české rockové hudby a jejími začátky, je to nedocenitelný obraz vzniku hudební kultury „zdola“, ze spodních společenských vrstev, z kořenů. V Praze kolem poloviny šedesátých let existovalo několik ohnisek, v nichž se rodila domácí rocková hudba. Rozhraní Bubenče a Dejvic, odkud Kozel pocházel, bylo spíše na okrají, i když i tady v té době rostly kapely jako houby po dešti a pomalu začínalo být zaděláno na pozdější hanspaulskou scénu. Mnohem silnější byla ovšem například Letná, ale hlavně vinohradská scéna, ke které se George brzy připojil. „Hodně jsme jeli v bluesrocku, podobně jako tím byla zasažená tehdejší anglická scéna.“    

S Georgem vstupujeme do světa tehdejších rockových klubů Olympik, Sluníčko nebo smíchovský Music F klub, prožíváme normalizační frustraci a odchod do ciziny, pobyt v USA a konečné usazení se v Curychu.

V roce 1990 se Kozel vrátil do vlasti, zakoupil domek na Propasti nedaleko domu Petra Jandy a průběžně se pohyboval mezi Švýcarskem a Čechami. S Jandou dal dohromady místní kapelu Souseďanka, z níž už je pomalu legenda. „Začínali jsme jen tak v hospodě pro pár sousedů a než jsme se nadáli, na naše koncerty se začali sjíždět lidi z celého okolí,“ konstatoval sedmasedmdesátiletý usměvavý stařík při posezení ve své oblíbené dejvické hospodě U Veverků. Loni prý definitivně zlikvidoval svůj curyšský obchod s hudebními nástroji a na Propasti se s potěšením věnuje svému druhému koníčku – zahradnictví.  

„Říkal jsem si, že by to mohlo někoho zajímat,“ vysvětloval, proč se na stará kolena dal do psaní. „S textem mi pomohl Vladimír Mertlík a musím říct, že se se mnou moc nemazlil. Vyházel mi třetinu knížky, že jsou to blbosti, který nikoho nezajímají. Když se na to teď podívám, tak vidím, že měl pravdu,“ a se smíchem dodává, že mu Mertlík musel dopsat všechny čárky a háčky, protože to jeho mašina nedovedla.

V posledních letech se objevila řada vzpomínkových knih podobného charakteru, většinou ale z prostředí undergroundu. Jiří Kozel, kterému nikdo nikdy neřekl jinak než George, zachycuje ve svém textu trochu jiný, a přece ve svém důsledku stejný svět, kterému kralovala hudba a s ní i maximální potřeba svobody.