Josef Vlček

Náhledový obrázek k článku VLČKOVIZE: Písně žijí vlastním životem. Znají to John Lennon i Jordan Haj

VLČKOVIZE: Písně žijí vlastním životem. Znají to John Lennon i Jordan Haj

Tuhle jsme se potkali s Ondřejem Soukupem na vystoupení Jordana Haje a Emmy Smetany. Ještě než koncert začal, povídali jsme si o tom, že v podstatě za každou písničkou je nějaký příběh, který prožil nebo slyšel vyprávět její autor. Nikdo z nás netušil, že za pár minut narazíme na příklad, který tuhle tezi potvrdí.

Náhledový obrázek k článku VLČKOVIZE: Pivečko v Bistříčku a poslední slova Petra Nováka

VLČKOVIZE: Pivečko v Bistříčku a poslední slova Petra Nováka

Poslední slova, to je literární kategorie non plus ultra. To, co řeknou slavné osoby, než natáhnou brka.

Náhledový obrázek k článku NAŽIVO: Medulienka? Pavol Hammel už je jinde, žije hudbou dneška

NAŽIVO: Medulienka? Pavol Hammel už je jinde, žije hudbou dneška

Pavol Hammel konečně zase jednou přijel do Prahy a v Divadle U Hasičů dal svým zarytým příznivcům devadesátiminutovou dávku solidní muziky.

Náhledový obrázek k článku VLČKOVIZE: K čemu jsou žebříčky? Nejslavnější píseň Led Zeppelin propadla

VLČKOVIZE: K čemu jsou žebříčky? Nejslavnější píseň Led Zeppelin propadla

Žebříčky, to je jeden z průvodních jevů, které doprovázejí populární hudbu odjakživa. Když člověk čte PR texty, které rozesílají najatí propagační pracovníci mailem na všechny strany, kolikrát se nestačí divit, kde, kolikrát a jak vysoko se jimi podporovaný umělec nebo skupina umístili. Zní to dobře, ale o čem to vypovídá?

Náhledový obrázek k článku VLČKOVIZE: Pocta bubeníkům. Smrt v Katapultu a jednotka blbosti

VLČKOVIZE: Pocta bubeníkům. Smrt v Katapultu a jednotka blbosti

„Nebi buď za to dík, že je ze mě bubeník,“ zpíval někdy v osmdesátkách ostravský zpěvák Petr Dudešek v písni Bubenické tango s dechovkou, která si nejdřív říkala Muzika bez kapelníka a pak Buřinky.

Náhledový obrázek k článku NAŽIVO: Malostranské souznění s Jamajkou. Donnoya Drake se obklopila česko-britskou kapelou

NAŽIVO: Malostranské souznění s Jamajkou. Donnoya Drake se obklopila česko‑britskou kapelou

Kdybyste potkali někde na letišti v New Yorku Jamajčanku Donnoyu Drake, asi by vás nenapadlo, že je to významná představitelka rocksteady, hudebního stylu, jenž předcházel mnohem slavnějšímu reggae. Drobná černoška, co vypadá jako brýlatá úřednice, ale roztancovala v pátek 3. října Malostranskou besedu za doprovodu česko‑anglické sestavy Woodfield Rd All Stars, vedené Neilem Andersonem, zakladatelem ska/reggae labelu Original Gravity.

Náhledový obrázek k článku VLČKOVIZE: Zřizovatel odezírající ze rtů a zákaz kvůli nemravnostem

VLČKOVIZE: Zřizovatel odezírající ze rtů a zákaz kvůli nemravnostem

Když se to vezme, každý soubor je ve své podstatě přiznaná nebo nepřiznaná firma. Hospodaří si sama, má svého ředitele, organizačního pracovníka, možná i něco jako účetního. To je jedno, jestli ty funkce zastává někdo z muzikantů nebo nehrající osoba. Muzika je forma podnikání, i když kapela hraje třeba zadarmo. Ale jak tomu bylo v dobách před čtyřiceti a více roky, kdy soukromé podnikání bylo zakázáno?

Náhledový obrázek k článku RECENZE: Basa Františka Uhlíře zpívá a laskavě se ohlíží za životem

RECENZE: Basa Františka Uhlíře zpívá a laskavě se ohlíží za životem

K letošním pětasedmdesátinám si jazzový kontrabasista František Uhlíř udělal radost, když natočil a následně sám vydal album Coming Home.

Náhledový obrázek k článku GLOSA: Posmrtný duet Hany Zagorové se Štefanem Margitou v sobě má sílu

GLOSA: Posmrtný duet Hany Zagorové se Štefanem Margitou v sobě má sílu

Zpráva o tom, že tři roky po smrti vychází nová nahrávka Hany Zagorové, lehce zarezonovala českými médii, ale jádro informace je značně nepřesné. Především vycházejí skoro zároveň dvě verze nahrávky velké české pop legendy, jedna stará a jedna nově upravená.

Náhledový obrázek k článku VLČKOVIZE: Definitivní konec bombastických křtů. Vyžrala je Holubova letka

VLČKOVIZE: Definitivní konec bombastických křtů. Vyžrala je Holubova letka

Jedním z typických průvodních jevů populární hudby devadesátých let byly křty desek. Já vím, křty desek jsou běžné i dnes. Kapela někde na koncertech vytáhne v půlce koncertu cédéčko nebo elpíčko a nějaký host řekne něco chytrého, něčím desku poleje a hodí do publika. A je šlus, pokračuje se dál ve vystoupení. Nikomu nepřijde divné, že se křtí i na další štaci a tak třeba i třikrát.