Jiří Moravčík
Jake Blount a Mali Obomsawin předkládají uprostřed zmaru poselství naděje
Americký černošský songwriter a zpívající baskytaristka z indiánského národa Wabanaki nám sami nebo v jiných skupinách svou hudbou klidný spánek nikdy nepřinášeli, že by v nich ale před katastrofami nevarovali, to se říct nedá. Z vlastní historie totiž vědí, že se to nevyplácí. Na albu Symbiont teď poprvé spojily síly, a zatímco po hudební stránce nemáte slov, u jejich klimatického manifestu byste nejraději řvali jako na lesy.
Sean Kuti má revoluci v krvi. Líčí hrůzy současné Nigérie, ale dá se u toho tančit
Do pražské Archy+ přijíždí 16. října nigerijský saxofonista a zpěvák Seun Kuti s nadupanou kapelou Egypt 80 a autentickým afrobeatem. A ke všemu s novým albem Heavier Yet (Lays The Crownless Head) produkovaném Lenny Kravitzem.
Sluníčkář Manu Chao je zpět. Stále rebeluje podle vlastních pravidel
Světoběžník, sluníčkář a miláček svobodomyslných baťůžkářů je nazpět. A těžko se ubránit myšlence, že se snad nechal zmrazit a když teď znovu roztekl, zapomněli mu říct, že se píše rok 2024, protože na album Viva Tu začíná tam, kde na chlup přesně před sedmnácti lety skončil.
GLOSA: Country ceny vyzmizíkovaly Beyoncé. O čem nula nominací vypovídá?
Beyoncé nedosáhla s albem Cowboy Carter ani na jednu nominaci Country Music Awards. Překvapení? Ale kdeže, to se dalo tušit, i když v takové míře nejspíš ne. „Ignorance ze strany Country Music Association jen dokazuje to, co se nám Beyoncé po celou dobu snažila říct,“ napsala Aja Romano z webového magazínu Vox.
„Chceme rozhýbat planetu, uhněte!“ Skupina z Konga hudbou převrací svět
Covid konžskou skupinu Kokoko! rozprášil, a tak v ní zůstali jen dva: zpěvák Makara Bianko a francouzský producent Débruit. Ze stínu hrozby, že by to nemuselo stačit, přesto dokázali vystoupit s vynikajícím albem Butu (The Night), opět blaženě pohrouženi do zvukové kakofonie metropole Kinshasy.
Rocková palba připomínající požární alarm. Mdou Moctar láteří na Západ
Bez debat se vším všudy nejnaštvanější album tuarežského kytaristy, a že se v něm vaří voda, dokládá i název Funeral for Justice. A proč, na to si stačí otevřít zprávy z Nigeru nebo si přečíst Moctarovu pro New York Times napsanou esej Can Colonialism Be Overcome?
NAŽIVO: V otřískaných klubech v Marseille zní celý svět. Hudba vás vcucne jako vysavač
Zatímco největší světová přehlídka world music WOMEX se každoročně koná v honosných sálech jiné evropské metropole, o nic méně zásadní Babel XP je od začátku spojen s přístavním dokem v jihofrancouzské Marseille a pankáčským prostředím patinou otřískaných sálů přebudovaných z bývalého skladiště cukru.